Monday, 20 February 2017

YANG MANA LEBIH BAIK? TELOMERES PANJANG ATAU PENDEK???? .

Siapa yang pernah dengar dan tahu tentang Telomeres? Tau tak apa kepentingan telomeres kepada kesihatan kita????
Meh ahkak nak story sket pasai kesihatan sejagat petang ni.


APA ITU TELOMERES?

Telomeres ni ialah seakan 'cap' yang melindungi sel & DNA daripada kerosakan. Penuaan dan serangan radikal bebas akan menyebabkan telomeres ini jadi lebih pendek kemudiannya rosak dan mati. Di dalam nukleus sel, gen kita disusun bersama-sama berpintal, molekul dua bersilang DNA dipanggil kromosom. Rujuk gambar bawah ni supaya lebih faham :).


Kurang jelas ke??? Ok mari kita relate kan telomeres ni dengan perkara yang berlaku di sekeliling kita. Sebagai contoh cuba tengok tali kasut korang. Hujung tu ada seakan 'cap' yang melindungi tali kasut dari terpecah kan? Apa jadi bila 'cap' tu rosak atau dah takde?? Perlahan2 tali kasut yang sebelum ni dipintal elok akan mula terpecah, makin kerap basuh tali kasut tu makin pendek dan akhirnya dah tak boleh pakai lagi. Macam tu la jugak dengan telomeres ni. Bila ia dah tak berada dalam keadaan baik dan semakin pendek sel & DNA tak dapat lagi dilindungi.

Telomeres bertindak dalam tiga fngsi yang utama :

  1. Membantu untuk menyusun setiap 46 kromosom dalam nukleus (pusat kawalan) sel-sel kita.
  2. Melindungi hujung kromosom dengan membentuk seperti hujung plastik pada tali kasut. Jika tiada telomere kromosom mungkin berakhir dengan melekat pada kromosom lain.
  3. Membolehkan kromosom untuk ditiru dengan betul semasa pembahagian sel: setiap kali sel menjalankan replikasi DNA. Tanpa telemore, DNA penting akan hilang setiap kali membahagi sel (biasanya kira-kira 50 hingga 70 kali). Akhirnya akan membawa kepada kerugian bagi seluruh gen.

KESAN BILA TELOMERES PENDEK ATAU ROSAK

Telomere adalah struktur yang tersendiri yang terdapat di hujung kromosom yang terdiri daripada urutan DNA pendek yang sama berulang-ulang kali.

Telomere diumpamakan sebagai tips plastik pada hujung tali kasut, yang bertindak memelihara kromosom dari melekat antara satu sama lain, yang akan memusnahkan atau berebut maklumat genetik organisma.

Jadi bila ia makin pendek sel-sel dah takde protection lagi. Akhirnya sel-sel akan mudah dimusnahkan atau diancam penyakit kritikal dan bahaya 😱😱😱. Jika aktiviti telomeres dimatikan dalam sel-sel kanser, telomeres mereka akan memendek sehingga mencapai tahap "panjang genting" dan tidak lagi boleh ditiru. Ini akan mencetuskan sel mati melalui proses yang dipanggil  apoptosis juga dikenali sebagai program sel mati. Gambar kat bawah ni menunjukkan bagaimana sel-sel kita dibahagi dan dibahagi setiap hari. So apa akan jadi kalau telomeres kita iaitu cap kat hujung kromosom tu pendek????????.

MACAM MANA NAK PANJANGKAN TELEMORES??


Vivix mengandungi ramuan resveratrol dan diperkuatkan lagi dengan adunan polifenol, sangat berkesan bertindak ke atas 4 mekanisme penuaan. Maka, ia melambatkan kependekkan telomere. Ia juga bersifat anti-oksida yang sangat membantu mencegah dan memulihkan kanser.

Shaklee telah bekerjasama dengan Dr.Elizabeth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase. Kajian telomere ini telah menguji kepanjangan telomeres.


Landmark Study 11 yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan suplemen yang konsisten (Vitalizer, Vivix dan chinch) setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan pemendekkan TELOMERE sebanyak 40%. Hebat kan?  Pengguna Shaklee mempunyai kepanjangan telomere seperti orang yang berumur 40 tahun lebih muda.

Jadi ambil lah tindakan bijak dengan melindungi telomeres anda bermula dari sekarang. Klik Vivix Shaklee untuk pembelian secara dalam talian atau hubungi 017.4997159 untuk konsultasi dan maklumat lebih lanjut.


Umi Kalsom
Pengedar Shaklee Anda
017-4997159

2 comments:

  1. waa.. makin study pasal kesihatan makin banyak yang saya tak tau.. hee~ thanx umie !!!!! nice entri.. senang nak faham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama atie... best kan Vivix. makin study makin jatuh hati :)

      Delete

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com