Sunday, 27 December 2015

PENGALAMAN SAYA MENYUSUKAN ANAK DENGAN SET MENYUSU BAJET SHAKLEE

Assalamualaikum

Salam pagi ahad yang indah. Syukur pada Allah kerana masih diberi peluang menghirup udara yang segar pagi ni. Masih berpeluang bangun pagi menatap wajah anak tersayang, wajah suami tersayang. Alhamdulillah Allah bagi saya kelapangan supaya saya dapat berkongsi rasa nikmat ini bersama-sama kawan semua. SubhanaAllah.
Sebenarnya pagi ni saya nak berkongsi dengan kawan-kawan seangkatan dengan saya pengalaman saya menyusukan anak saya yang terchenta. Saya tahu ramai ibu-ibu kat luar sana yang tengah struggle dan berusaha keras untuk menyusukan anak masing-masing. Ya kita memang sekapal. Bagi saya setiap ibu memang akan cuba sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik untuk anak masing-masing. Sangat banyakkkkkk cabaran yang ibu-ibu perlu lalui dalam proses nak menyusukan anak. Ya saya faham sangat-sangat kerana saya telah dan sedang melaluinya sekarang. Hanya Allah jua yang faham segalanya.

Untuk pengetahuan kawan-kawan semua anak saya dah berumur 2 tahun 1 bulan dan saya masih lagi menyusukan anak syurga saya ini. Pengalaman sepanjang tempoh menyusukan Ashraf sangat banyak. Syukur Alhamdulillah suami saya sangat memberi galakan dan sokongan moral yang tinggi pada saya. Di sini saya nak berkongsi cabaran, perasaan saya dan jugak sedikit tips untuk ibu-ibu yang mungkin sedang mencari kekuatan diri untuk meneruskan perjuangan mulia ini.


Cabaran Yang Terpaksa Saya hadapi


Saya ingat lagi waktu awal saya melahirkan Ashraf Aqil suami ada bagitau kawan-kawan kat pejabat dia cakap anak lelaki sangat kuat menyusu. Nanti kena kerap bangun malam. Mampu ke kita nak hadap cabaran ni. Kalau korang apa yang korang akan jawab? Apa perasaan kalau ada orang cakap macam tu kat korang? Waktu ni la pentingnya kita berfikiran positif dan punyai semangat yang kuat. Saya sahut kata-kata kawan suami sebagai satu cabaran untuk saya buktikan saya mampu hadapinya. Memang membara betul semangat waktu tu. Bayangkan jika saya bagi reaksi secara negatif? Apa akan jadi pada saya? Saya akan lemah semangat dan mudah putus asa.

Waktu dalam pantang minggu pertama adalah cabaran yang sangat-sangat hebat. Tambah2 lagi buat ibu yang melahirkan anak secara pembedahan seperti saya. Untuk pengetahuan semua tak semua ibu-ibu yang melahirkan terus banyak susu tau. Saya dulu susu kurang sangat dalam tiga hari pertama. Macam saya hari ke 4 macam tu baru lah susu makin banyak. Nak dijadikan cerita lagi anak saya kena admit ward sebab suara dia tak nyaring macam bayi yang lain. Bayangkan dengan emosi yang tak stabil bila lihat anak kita macam tu, dengan kepayahan bergerak sebab pembedahan. Nak bangun malam punya susah sampai nak nangis rasanya. Apa yang saya buat bersabar banyak-banyak. Ingat Allah selalu. Ada hikmah di setiap apa yang berlaku.

Waktu dalam pantang ni sangat penting sokongan moral dari suami dan keluarga. Saya anak yatim piatu. Mak dan ayah dah lama menyahut panggilan Ilahi. Al Fatihah untuk mereka. Allah berikan sesuatu sebagai pengganti walaupun takkan sama dengan mak ayah kita. Allah berikan saya keluarga mertua yang sangat-sangat menyokong niat saya nak menyusukan anak. Pada yang dah pernah melahirkan anak mesti lalui keadaan di mana bayi kita bangun setiap 2 jam dan menangis. Dah la saya ni tak betul-betul okay lagi kat bahagian perut sebab bedah. Nak bangun punyala susah. Allah maha Adil. Dia hadirkan pada saya mak mertua yang sanggup teman saya tidur tiap-tiap malam (berpantang rumah mertua suami kerja kat Puchong). Syukur sangat-sangat sebab tiap kali Ashraf menangis dia akan bangun tolong angkat Ashraf bagi kat saya untuk menyusu. Terharu sangat. Sampai bila-bila saya takkan lupa jasa mak (dengan nada sebak dan terharu).

Selepas 4 hari berpantang saya mula dah nak memerah susu. Waktu mula-mula perah dapatla 1 oz ja. tapi saya tak putus asa. Pantang anak tidur ja saya mesti mengepam susu dengan kerap. Waktu mula-mula mengepam rasa sakit sikit sebab suction breast pum yang saya beli tak berapa kuat.  Tapi saya tak patah semangat saya berubah memerah menggunakan teknik mermaid. Internet ada so kita google saja hihihi.... Alhamdulillah sepanjang tempoh berpantang sebulan kat kampung penuh peti ais mak mertua dengan stok susu saya hihihihi...


Secara jujurnya saya rasa berfikiran positif sangat-sangat penting kalau kita nak melengkapkan keinginan kita untuk menyusukan anak secara ekslusif selama 6 bulan dan 2 tahun secara penuh. Kalau ada waktu susu kurang jangan sesekali berfikiran negatif. Tenangkan diri ingat Allah, bayangkan muka anak dan senyum. Ingatlah Allah bagi susu tu cuma Dia sertakan sedikit kesusahan dan dugaan untuk uji sejauh mana kita mampu bersangka baik pada-Nya.

Kena faham konsep Demam versus Supply. Ibu-ibu kena rajin menyusukan anak secara terus jika ada di rumah. Kalau boleh setiap 2 jam. Sebabnya bila anak menyusu secara terus secara tak langsung ia menghantar signal kepada otak bahawa ada keperluan untuk terus hasilkan susu. Kilang susu kita akan terima isyarat ini dari otak dan terus hasilkan susu dengan lebih banyak. Lagi kerap kita susukan anak lagi banyaklah susu baru akan terhasil.

Kerap kosongkan payudara.  Bagi yang bekerja kena rajin pam atau perah susu sehingga payudara betul-betul kosong. Bila payudara dah kosong secara automatik susu baru akan terhasil. Waktu dalam pantang dan setelah masuk kerja adalah waktu di mana kilang susu kita sangat efektif JIKA TAK ABAIKAN KONSEP KOSONGKAN PAYUDARA. Pastikan jadual mengepam diikuti secara konsisten. Jangan ponteng tau.

Jaga pemakanan dan kurangkan atau elakkan kafein. Bagi ibu yang menyusu pemakanan memang kena jaga betul-betul. Saya pernah mengelat minum nescafe sebelum mengepam. Serius susu memang kurang. Lepas tu saya tahan keinginan minum nescafe sebab tak nak susu badan merudum lagi.

Pastikan pasangan kita turut serta dalam usaha kita nak menyusukan anak syurga kita ni. Tau kenapa saya tekankan penglibatan suami penting dalam usaha nak susukan anak ni? Yang pertama pesan kat suami kalau nampak kita down susu tiba-tiba kurang cepat-cepatlah bagi semangat kat kita, jaga emosi kita. Kalau suami sokong dan membantu MasyaAllah best sangat dan proses penyusuan anak ni akan jadi lebih indah (menulis sambil senyum).

Pastikan mengambil Supplemen atau makanan tambahan yang sesuai. Ya saya memang mengambil supplemen dari Shaklee sejak dalam pantang sampailah sekarang. Antara yang saya ambil ialah ESP, Alfalfa dan Ostematrix. Bagi saya makanan tambahan ni penting sangat sebab pola pemakanan saya tak seimbang sebab waktu dalam pantang banyak yang saya tak boleh makan. So khasiat tak banyak saya boleh serap dari makanan. Saya amik ESP sebab saya nak kekal bertenaga nak bangun malam, tukar pampers anak, dan nak bagi susu saya lebih pekat. Alfalfa pulak saya ambil sebagai penggalak penghasilan susu badan. Ostematrix pulak saya amik supaya kalsium dalam badan saya cukup. Maklumlah Ashraf dah serap kaw2 kalsium sebab dia kerap menyusu hihihi.... Saya taknak la sampai gigi saya reput sebab kurang kalsium. Lagipun kalau kurang kalsium badan mudah leguh-lenguh dan mudah kena serang kejang kaki.

Lenguh dah tangan ni menaip hihihihi.... Saya harap sangat dengan sedikit perkongsian saya pagi ni dapat bantu ibu-ibu yang sedang atau akan menyusukan anak. Ingatlah Allah dah jadikan susu badan kita susu terbaik di dunia. Dan anak kita berhak minum susu badan kita nie. Akhir sekali saya doakan ibu-ibu sentiasa berfikiran positif, bersemangat dan yakin mampu susukan anak sehingga 2 tahun. In Sha Allah.



Sekiranya ada ibu-ibu yang nak bertanya apa-apa tentang tips menyusu atau teringin nak cuba set penyusuan Shaklee boleh lah hubungi saya. Sebarang konsultasi ADALAH PERCUMA.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

Saturday, 26 December 2015

KEPENTINGAN COLLAGEN UNTUK KESIHATAN SENDI,OTOT DAN KULIT YANG LEBIH MUDA MENAWAN

Assalamualaikum semua. Selamat pagi semua. Dah makan ke? Umie baru ja selesai santap roti bakar inti kaya dan minum tamar cocoa. Boleh la buat alas perut sebelum makan yang bihun goreng pulak jap lagi hihihi... Badan kecik tapi makan banyak. Jangan tiru tau.

Hari ni umie nak cerita sikit la tentang kepentingan kolagen untuk kesihatan sendi, oto dan kulit yang yang cantek. Ha.... ni baru sikit ja umie olah kebaikan pengambilan kolagen. Kalau nak betul-betul cerita banyakkkkkkkk lagi kebaikan kolagen ni.


Apakah Itu Collagen? Apa sebenarnya Collagen?


Collagen ialah tisu penyambung dalam mengekalkan kekuatan dan keanjalan kulit,rambut,kuku,ligamen,otot,tulang,sendi, tendon,mata,gusi dan salur darah.

Tulang kita pula terdiri daripada 80% kolagen. Akibat dari kekurangan kolagen akan menyebabkan sakit belakang dan sakit sendi termasuk sakit lutut.


Bila sebut collagen je mesti lah terbayang kulit cantik, makin muda... Tapi tau tak sebenarnya collagen sangat banyak kegunaan dia?

- kolagen membina tulang rawan kita. rawan tu yg mana? ia tulang lembut yg menyambung sendi kita tu. Kalo makan ayam...Perasan tak kat sendi2 ayam tu ada mcm lapisan lembut... itulah rawan. bila rawan tak cukup kolagen, ia boleh tercedera, menipis... Hasilnya sendi kita makin lama makin haus...

- kolagen membantu meningkatkan metabolisma. Makin berusia metabolisma makin menurun. Haaa yg 30 ke atas ni dh tahap wajib amik colagen tau. Slow metabolisme salah satu akibatnya...Badan senang naik.

- bila tak cukup kolagen, usus kita senang 'bocor' yakni usus kita akan menyerap benda yg tak sepatutnya --> toksin! usus sepatutnya menyerap nutrient dan buang toksin tp kalau bocor.. Semua pun dia kasi lalu.

Haaaa. Sape kata colagen tak penting! Banyak lg manfaat kolagen & kolagen ni bkn senang2 nk dapat tau! Nak yg pure, halal, bebas toksin... Nun jauh di dasar lautan sana tempat asalnya.

Nak kolagen ni senang je orang kata... Makan kaki ayam.. Tapi kalau ayam cucuk? Dapat kolagen pakej dgn hormon sekali. Alang2 nak terbaik, biarlah semua pun terbaik ye tak?


Apa bezanya Collagen Powder Shaklee Berbanding Collagen Lain?


Yang membezakan Collagen powder Shaklee dengan yang lain adalah ia dihasilkan daripada sisik ikan merah yang berkualiti tinggi dengan kurangnya pencemaran dan kadar penyerapan yang tinggi berbanding dengan Collagen haiwan. Collagen Shaklee adalah sangat rendah dalam berat molekular sekitar 1,000 Dalton. Lagi rendah berat dalam Dalton lagi mudah diserap oleh tubuh kita.


Diperhebatkan lagi dengan campuran ekstrak biji Camellia Japonica yang terdiri daripada asid oleik,satu emolien dan pelembap kulit yang hebat dan isoflavon, antioksidan yang mampu mengurangkan radikal bebas.

Pernah dengar Ginseng Brazil? Ha... meh nak cerita. Dalam Collagen shaklee turut mengandungi ekstrak pfaffia atau Ginseng Brazil yang fungsinya luarbiasa bila digabungkan dengan ekstrak biji camellia japonica. Ia mampu formasi Collagen dan asid hyaluronic yang memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu tubuh untuk menjadikan kulit lembut,lembap dan licin.

Lagi satu yang menjadikan Collagen Shaklee ni istimewa dan mampu membuatkan kulit kita bagai melantun bila ditarik ialah kerana ia mengandungi Elastin dari Colagen ikan.  Collagen ikan ni mengandungi elastin yang bila bergabung tenaga denga
n Collagen menjadikan kulit kita lebih tegang,anjal dan elastik. Waaa.... hebatkan?

Nak lagi? Dalam Collagen ada Vitamin C dan Vitamin B. Dengan adanya Vitamin C lagilah menggalakkan penghasilan kolagen dan menentang radikal bebas yang merosakkan kulit kita. Vitamin B pulak membantu dalam metabolisma karbohidrat,lemak dan protin untuk membebaskan tenaga yang diperlukan untuk hasilkan kolagen di dalam sel.

Ada lagiiiii.... Satu lagi sebab betapa istimewanya Collagen Shaklee ialah kerana ada Glucoamine ekstrak kekerang di dalamnya. Untuk apa ekstrak kekerang ni? Untuk sendi kita lah. Kerana ekstrak kekerang ni di dalamnya ada sintesis cecair synovial yang membekalkan pelincir kepada sendi-sendi dan menghidrat mata untuk melegakan ketidakselesaan mata.

Ramuan terakhir ialah Lactobacillus acidophilus. Ia membantu mengimbangi mikroflora usus dan membantu sistem usus yang sihat dan mampu meningkatkan penyerapan kolagen.


Manfaat Utama Collagen Powder Shaklee




Hebatkan Collagen Powder Shaklee? Sebab itulah sangat ramai yang setia dan sentiasa memilih Collagen Powder Shaklee demi menjaga kesihatan dan kecantikan masing-masing.




Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Anda boleh jimat RM300++ JIKA BELI 6 KOTAK COLLAGEN UNTUK BULAN INI SAHAJA. Jadi jangan berlengah lagi untuk kesihatan diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

Monday, 7 December 2015

CARA MAKAN LECITHIN YANG BETUL UNTUK DAPATKAN BADAN YANG RAMPING

Assalamualaikum.......

Hari dah masuk hari ke-7 dalam bulan yang terakhir bagi kalendar 2015. Banyak lagi yang belum sepenuhnya capai wish list untuk tahun ini. Ada yang nak krurus slim tapi masih tak berjaya. Jangan risau ya kawan-kawan semua. Sebabnya bulan ni Shaklee ada bua promosi besar-besaran untuk mereka yang nak kurus dan sihat.

Ada sapa yang pernah cuba Lecithin Shaklee?

Berkesan tak?

Betul ker Cara kawan-kawan makan?

Meh saya story sket cara makan lecithin yang betul dan berkesan. Sebelum saya cerita cara makan lecithin yang betul meh kita refresh balik kelebihan, faedah dan siapa yang boleh makan lecithin ni.




Kelebihan Lecithin Shaklee

  1. Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neutrotransmitter yang terlibat dalam penghantaran meseg ke otak dan sistem saraf.
  2. Soy lecithin merupakan sumber utama kolina.
  3. Diperolehi secara semuljadi daripada kacang soya. 1 kapsul bersamaan dengan 530 mg. lecithin.Pengemulsi semulajadi yang mempunyai kesan "Melekat pada lemak". Menyebabkan lemak terapung dalam darah dan mencegah lemak dari melekat pada dinding membran.

Faedah Mengambil Lecithin

  • Mengurangkan sembelit
  • Membaiki prostat bagi lelaki
  • Pemecah lemak dan pelangsingan
  • Meningkatkan daya ingatan dan kurangkan stress A,DE,K
  • Bantu mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Melindungi hati dan menghalang batu karang
  • Cantikkan kulit dan otot
  • Menajamkan minda 

Siapa Yang Boleh Mengambil Lecithin?

  • Mereka yang nak kurus termasuk ibu menyusu
  • Pesakit diabetes,buah pinggang dan strok
  • Mereka yang ada kolestrol yang tinggi
  • Pesakit gout
  • Mereka yang suka tidur dan sukar nak buang tabiat tersebut.

Berminat nak cuba? Whatsapp Umie 017 499 7159 DENGAN SEGERA.

Cara Makan Lecithin Yang Betul

  • Bagi yang baru nak mula seeloknya mulakan dengan DOS YANG KECIL DAHULU  2 - 4 BIJI SEHARI ( 2 biji sebelum lunch, 2 biji sebelum dinner)
  • Selepas itu bila badan dah serasi upkan dos menjadi 3 biji sebelum lunch, 3 biji sebelum dinner (6 BIJI SEHARI)

Testimoni Pengguna Lecithin 








Ramai yang sangat berpuas hati dengan hasil yang mereka dapat setelah mengamalkan Lecithin secara konsisten. Anda bila lagi?

Antara Set yang Mengandungi Lecithin





Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Jangan berlengah lagi untuk kesihatan anak syurga,diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat



Tuesday, 1 December 2015

HARGA LECITHIN SHAKLEE TERLAJAK MURAH DAN BERBALOI BULAN INI

Assalamualaikum semua,

Selamat mengharungi bulan Disember 2015 iaitu bulan terakhir bagi tahun 2015. Ada lagi tak impian tahun ni yang belum tercapai? Kalau belum sempat lagi nak realisasikan dalam bulan Disember ni. Jangan putus asa hokay.

Hari ni saya nak buat pengumuman bahawasanya Shaklee telah mewar-warkan promosi terlajak laris sepanjang bulan Disember  ini. Nak tahu apa? Taraa.........

1) BELI 6 DAPAT PERCUMA SATU LECITHIN YANG BERNILAI RM50++

2) BELI 2 BOTOL LECITHIN DAPAT 5% DISKAUN


3) BELI COLLAGEN POWDER 6 PERCUMA 1 YANG BERNILAI RM298++


4) BELI 2 COLLAGEN POWDER DAPAT 5% DISKAUN

5) BELI 3 VITA LEA FOR KIDS DAPAT SATU PERCUMA BERNILAI RM111++





Banyak kan? Shaklee memang sangat pemurah tau. Promosi tiap-tiap bulan sangat2 gempak. Berkoyan-koyan orang order sampai tak memang tangan nak jawab. Apapun setiap pertanyaan dan order pasti dilayan dengan 100% terbaik.

Bagi yang tak sabar nak order supplemen shaklee jangan segan silu hubungi saya okay. Saya akan bimbing tuan/puan untuk memilih supplemen yang paling terbaik sesuai dengan apa yang tuan/puan harapkan.

Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Harga sebotol Lecithin, Collagen Powder dan Vita lea for kids sangat murah untuk BULAN INI SAHAJA. Jadi jangan berlengah lagi untuk kesihatan anak syurga,diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com