Sunday, 27 December 2015

PENGALAMAN SAYA MENYUSUKAN ANAK DENGAN SET MENYUSU BAJET SHAKLEE

Assalamualaikum

Salam pagi ahad yang indah. Syukur pada Allah kerana masih diberi peluang menghirup udara yang segar pagi ni. Masih berpeluang bangun pagi menatap wajah anak tersayang, wajah suami tersayang. Alhamdulillah Allah bagi saya kelapangan supaya saya dapat berkongsi rasa nikmat ini bersama-sama kawan semua. SubhanaAllah.
Sebenarnya pagi ni saya nak berkongsi dengan kawan-kawan seangkatan dengan saya pengalaman saya menyusukan anak saya yang terchenta. Saya tahu ramai ibu-ibu kat luar sana yang tengah struggle dan berusaha keras untuk menyusukan anak masing-masing. Ya kita memang sekapal. Bagi saya setiap ibu memang akan cuba sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik untuk anak masing-masing. Sangat banyakkkkkk cabaran yang ibu-ibu perlu lalui dalam proses nak menyusukan anak. Ya saya faham sangat-sangat kerana saya telah dan sedang melaluinya sekarang. Hanya Allah jua yang faham segalanya.

Untuk pengetahuan kawan-kawan semua anak saya dah berumur 2 tahun 1 bulan dan saya masih lagi menyusukan anak syurga saya ini. Pengalaman sepanjang tempoh menyusukan Ashraf sangat banyak. Syukur Alhamdulillah suami saya sangat memberi galakan dan sokongan moral yang tinggi pada saya. Di sini saya nak berkongsi cabaran, perasaan saya dan jugak sedikit tips untuk ibu-ibu yang mungkin sedang mencari kekuatan diri untuk meneruskan perjuangan mulia ini.


Cabaran Yang Terpaksa Saya hadapi


Saya ingat lagi waktu awal saya melahirkan Ashraf Aqil suami ada bagitau kawan-kawan kat pejabat dia cakap anak lelaki sangat kuat menyusu. Nanti kena kerap bangun malam. Mampu ke kita nak hadap cabaran ni. Kalau korang apa yang korang akan jawab? Apa perasaan kalau ada orang cakap macam tu kat korang? Waktu ni la pentingnya kita berfikiran positif dan punyai semangat yang kuat. Saya sahut kata-kata kawan suami sebagai satu cabaran untuk saya buktikan saya mampu hadapinya. Memang membara betul semangat waktu tu. Bayangkan jika saya bagi reaksi secara negatif? Apa akan jadi pada saya? Saya akan lemah semangat dan mudah putus asa.

Waktu dalam pantang minggu pertama adalah cabaran yang sangat-sangat hebat. Tambah2 lagi buat ibu yang melahirkan anak secara pembedahan seperti saya. Untuk pengetahuan semua tak semua ibu-ibu yang melahirkan terus banyak susu tau. Saya dulu susu kurang sangat dalam tiga hari pertama. Macam saya hari ke 4 macam tu baru lah susu makin banyak. Nak dijadikan cerita lagi anak saya kena admit ward sebab suara dia tak nyaring macam bayi yang lain. Bayangkan dengan emosi yang tak stabil bila lihat anak kita macam tu, dengan kepayahan bergerak sebab pembedahan. Nak bangun malam punya susah sampai nak nangis rasanya. Apa yang saya buat bersabar banyak-banyak. Ingat Allah selalu. Ada hikmah di setiap apa yang berlaku.

Waktu dalam pantang ni sangat penting sokongan moral dari suami dan keluarga. Saya anak yatim piatu. Mak dan ayah dah lama menyahut panggilan Ilahi. Al Fatihah untuk mereka. Allah berikan sesuatu sebagai pengganti walaupun takkan sama dengan mak ayah kita. Allah berikan saya keluarga mertua yang sangat-sangat menyokong niat saya nak menyusukan anak. Pada yang dah pernah melahirkan anak mesti lalui keadaan di mana bayi kita bangun setiap 2 jam dan menangis. Dah la saya ni tak betul-betul okay lagi kat bahagian perut sebab bedah. Nak bangun punyala susah. Allah maha Adil. Dia hadirkan pada saya mak mertua yang sanggup teman saya tidur tiap-tiap malam (berpantang rumah mertua suami kerja kat Puchong). Syukur sangat-sangat sebab tiap kali Ashraf menangis dia akan bangun tolong angkat Ashraf bagi kat saya untuk menyusu. Terharu sangat. Sampai bila-bila saya takkan lupa jasa mak (dengan nada sebak dan terharu).

Selepas 4 hari berpantang saya mula dah nak memerah susu. Waktu mula-mula perah dapatla 1 oz ja. tapi saya tak putus asa. Pantang anak tidur ja saya mesti mengepam susu dengan kerap. Waktu mula-mula mengepam rasa sakit sikit sebab suction breast pum yang saya beli tak berapa kuat.  Tapi saya tak patah semangat saya berubah memerah menggunakan teknik mermaid. Internet ada so kita google saja hihihi.... Alhamdulillah sepanjang tempoh berpantang sebulan kat kampung penuh peti ais mak mertua dengan stok susu saya hihihihi...


Secara jujurnya saya rasa berfikiran positif sangat-sangat penting kalau kita nak melengkapkan keinginan kita untuk menyusukan anak secara ekslusif selama 6 bulan dan 2 tahun secara penuh. Kalau ada waktu susu kurang jangan sesekali berfikiran negatif. Tenangkan diri ingat Allah, bayangkan muka anak dan senyum. Ingatlah Allah bagi susu tu cuma Dia sertakan sedikit kesusahan dan dugaan untuk uji sejauh mana kita mampu bersangka baik pada-Nya.

Kena faham konsep Demam versus Supply. Ibu-ibu kena rajin menyusukan anak secara terus jika ada di rumah. Kalau boleh setiap 2 jam. Sebabnya bila anak menyusu secara terus secara tak langsung ia menghantar signal kepada otak bahawa ada keperluan untuk terus hasilkan susu. Kilang susu kita akan terima isyarat ini dari otak dan terus hasilkan susu dengan lebih banyak. Lagi kerap kita susukan anak lagi banyaklah susu baru akan terhasil.

Kerap kosongkan payudara.  Bagi yang bekerja kena rajin pam atau perah susu sehingga payudara betul-betul kosong. Bila payudara dah kosong secara automatik susu baru akan terhasil. Waktu dalam pantang dan setelah masuk kerja adalah waktu di mana kilang susu kita sangat efektif JIKA TAK ABAIKAN KONSEP KOSONGKAN PAYUDARA. Pastikan jadual mengepam diikuti secara konsisten. Jangan ponteng tau.

Jaga pemakanan dan kurangkan atau elakkan kafein. Bagi ibu yang menyusu pemakanan memang kena jaga betul-betul. Saya pernah mengelat minum nescafe sebelum mengepam. Serius susu memang kurang. Lepas tu saya tahan keinginan minum nescafe sebab tak nak susu badan merudum lagi.

Pastikan pasangan kita turut serta dalam usaha kita nak menyusukan anak syurga kita ni. Tau kenapa saya tekankan penglibatan suami penting dalam usaha nak susukan anak ni? Yang pertama pesan kat suami kalau nampak kita down susu tiba-tiba kurang cepat-cepatlah bagi semangat kat kita, jaga emosi kita. Kalau suami sokong dan membantu MasyaAllah best sangat dan proses penyusuan anak ni akan jadi lebih indah (menulis sambil senyum).

Pastikan mengambil Supplemen atau makanan tambahan yang sesuai. Ya saya memang mengambil supplemen dari Shaklee sejak dalam pantang sampailah sekarang. Antara yang saya ambil ialah ESP, Alfalfa dan Ostematrix. Bagi saya makanan tambahan ni penting sangat sebab pola pemakanan saya tak seimbang sebab waktu dalam pantang banyak yang saya tak boleh makan. So khasiat tak banyak saya boleh serap dari makanan. Saya amik ESP sebab saya nak kekal bertenaga nak bangun malam, tukar pampers anak, dan nak bagi susu saya lebih pekat. Alfalfa pulak saya ambil sebagai penggalak penghasilan susu badan. Ostematrix pulak saya amik supaya kalsium dalam badan saya cukup. Maklumlah Ashraf dah serap kaw2 kalsium sebab dia kerap menyusu hihihi.... Saya taknak la sampai gigi saya reput sebab kurang kalsium. Lagipun kalau kurang kalsium badan mudah leguh-lenguh dan mudah kena serang kejang kaki.

Lenguh dah tangan ni menaip hihihihi.... Saya harap sangat dengan sedikit perkongsian saya pagi ni dapat bantu ibu-ibu yang sedang atau akan menyusukan anak. Ingatlah Allah dah jadikan susu badan kita susu terbaik di dunia. Dan anak kita berhak minum susu badan kita nie. Akhir sekali saya doakan ibu-ibu sentiasa berfikiran positif, bersemangat dan yakin mampu susukan anak sehingga 2 tahun. In Sha Allah.



Sekiranya ada ibu-ibu yang nak bertanya apa-apa tentang tips menyusu atau teringin nak cuba set penyusuan Shaklee boleh lah hubungi saya. Sebarang konsultasi ADALAH PERCUMA.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

Saturday, 26 December 2015

KEPENTINGAN COLLAGEN UNTUK KESIHATAN SENDI,OTOT DAN KULIT YANG LEBIH MUDA MENAWAN

Assalamualaikum semua. Selamat pagi semua. Dah makan ke? Umie baru ja selesai santap roti bakar inti kaya dan minum tamar cocoa. Boleh la buat alas perut sebelum makan yang bihun goreng pulak jap lagi hihihi... Badan kecik tapi makan banyak. Jangan tiru tau.

Hari ni umie nak cerita sikit la tentang kepentingan kolagen untuk kesihatan sendi, oto dan kulit yang yang cantek. Ha.... ni baru sikit ja umie olah kebaikan pengambilan kolagen. Kalau nak betul-betul cerita banyakkkkkkkk lagi kebaikan kolagen ni.


Apakah Itu Collagen? Apa sebenarnya Collagen?


Collagen ialah tisu penyambung dalam mengekalkan kekuatan dan keanjalan kulit,rambut,kuku,ligamen,otot,tulang,sendi, tendon,mata,gusi dan salur darah.

Tulang kita pula terdiri daripada 80% kolagen. Akibat dari kekurangan kolagen akan menyebabkan sakit belakang dan sakit sendi termasuk sakit lutut.


Bila sebut collagen je mesti lah terbayang kulit cantik, makin muda... Tapi tau tak sebenarnya collagen sangat banyak kegunaan dia?

- kolagen membina tulang rawan kita. rawan tu yg mana? ia tulang lembut yg menyambung sendi kita tu. Kalo makan ayam...Perasan tak kat sendi2 ayam tu ada mcm lapisan lembut... itulah rawan. bila rawan tak cukup kolagen, ia boleh tercedera, menipis... Hasilnya sendi kita makin lama makin haus...

- kolagen membantu meningkatkan metabolisma. Makin berusia metabolisma makin menurun. Haaa yg 30 ke atas ni dh tahap wajib amik colagen tau. Slow metabolisme salah satu akibatnya...Badan senang naik.

- bila tak cukup kolagen, usus kita senang 'bocor' yakni usus kita akan menyerap benda yg tak sepatutnya --> toksin! usus sepatutnya menyerap nutrient dan buang toksin tp kalau bocor.. Semua pun dia kasi lalu.

Haaaa. Sape kata colagen tak penting! Banyak lg manfaat kolagen & kolagen ni bkn senang2 nk dapat tau! Nak yg pure, halal, bebas toksin... Nun jauh di dasar lautan sana tempat asalnya.

Nak kolagen ni senang je orang kata... Makan kaki ayam.. Tapi kalau ayam cucuk? Dapat kolagen pakej dgn hormon sekali. Alang2 nak terbaik, biarlah semua pun terbaik ye tak?


Apa bezanya Collagen Powder Shaklee Berbanding Collagen Lain?


Yang membezakan Collagen powder Shaklee dengan yang lain adalah ia dihasilkan daripada sisik ikan merah yang berkualiti tinggi dengan kurangnya pencemaran dan kadar penyerapan yang tinggi berbanding dengan Collagen haiwan. Collagen Shaklee adalah sangat rendah dalam berat molekular sekitar 1,000 Dalton. Lagi rendah berat dalam Dalton lagi mudah diserap oleh tubuh kita.


Diperhebatkan lagi dengan campuran ekstrak biji Camellia Japonica yang terdiri daripada asid oleik,satu emolien dan pelembap kulit yang hebat dan isoflavon, antioksidan yang mampu mengurangkan radikal bebas.

Pernah dengar Ginseng Brazil? Ha... meh nak cerita. Dalam Collagen shaklee turut mengandungi ekstrak pfaffia atau Ginseng Brazil yang fungsinya luarbiasa bila digabungkan dengan ekstrak biji camellia japonica. Ia mampu formasi Collagen dan asid hyaluronic yang memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu tubuh untuk menjadikan kulit lembut,lembap dan licin.

Lagi satu yang menjadikan Collagen Shaklee ni istimewa dan mampu membuatkan kulit kita bagai melantun bila ditarik ialah kerana ia mengandungi Elastin dari Colagen ikan.  Collagen ikan ni mengandungi elastin yang bila bergabung tenaga denga
n Collagen menjadikan kulit kita lebih tegang,anjal dan elastik. Waaa.... hebatkan?

Nak lagi? Dalam Collagen ada Vitamin C dan Vitamin B. Dengan adanya Vitamin C lagilah menggalakkan penghasilan kolagen dan menentang radikal bebas yang merosakkan kulit kita. Vitamin B pulak membantu dalam metabolisma karbohidrat,lemak dan protin untuk membebaskan tenaga yang diperlukan untuk hasilkan kolagen di dalam sel.

Ada lagiiiii.... Satu lagi sebab betapa istimewanya Collagen Shaklee ialah kerana ada Glucoamine ekstrak kekerang di dalamnya. Untuk apa ekstrak kekerang ni? Untuk sendi kita lah. Kerana ekstrak kekerang ni di dalamnya ada sintesis cecair synovial yang membekalkan pelincir kepada sendi-sendi dan menghidrat mata untuk melegakan ketidakselesaan mata.

Ramuan terakhir ialah Lactobacillus acidophilus. Ia membantu mengimbangi mikroflora usus dan membantu sistem usus yang sihat dan mampu meningkatkan penyerapan kolagen.


Manfaat Utama Collagen Powder Shaklee




Hebatkan Collagen Powder Shaklee? Sebab itulah sangat ramai yang setia dan sentiasa memilih Collagen Powder Shaklee demi menjaga kesihatan dan kecantikan masing-masing.




Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Anda boleh jimat RM300++ JIKA BELI 6 KOTAK COLLAGEN UNTUK BULAN INI SAHAJA. Jadi jangan berlengah lagi untuk kesihatan diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

Monday, 7 December 2015

CARA MAKAN LECITHIN YANG BETUL UNTUK DAPATKAN BADAN YANG RAMPING

Assalamualaikum.......

Hari dah masuk hari ke-7 dalam bulan yang terakhir bagi kalendar 2015. Banyak lagi yang belum sepenuhnya capai wish list untuk tahun ini. Ada yang nak krurus slim tapi masih tak berjaya. Jangan risau ya kawan-kawan semua. Sebabnya bulan ni Shaklee ada bua promosi besar-besaran untuk mereka yang nak kurus dan sihat.

Ada sapa yang pernah cuba Lecithin Shaklee?

Berkesan tak?

Betul ker Cara kawan-kawan makan?

Meh saya story sket cara makan lecithin yang betul dan berkesan. Sebelum saya cerita cara makan lecithin yang betul meh kita refresh balik kelebihan, faedah dan siapa yang boleh makan lecithin ni.




Kelebihan Lecithin Shaklee

  1. Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neutrotransmitter yang terlibat dalam penghantaran meseg ke otak dan sistem saraf.
  2. Soy lecithin merupakan sumber utama kolina.
  3. Diperolehi secara semuljadi daripada kacang soya. 1 kapsul bersamaan dengan 530 mg. lecithin.Pengemulsi semulajadi yang mempunyai kesan "Melekat pada lemak". Menyebabkan lemak terapung dalam darah dan mencegah lemak dari melekat pada dinding membran.

Faedah Mengambil Lecithin

  • Mengurangkan sembelit
  • Membaiki prostat bagi lelaki
  • Pemecah lemak dan pelangsingan
  • Meningkatkan daya ingatan dan kurangkan stress A,DE,K
  • Bantu mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Melindungi hati dan menghalang batu karang
  • Cantikkan kulit dan otot
  • Menajamkan minda 

Siapa Yang Boleh Mengambil Lecithin?

  • Mereka yang nak kurus termasuk ibu menyusu
  • Pesakit diabetes,buah pinggang dan strok
  • Mereka yang ada kolestrol yang tinggi
  • Pesakit gout
  • Mereka yang suka tidur dan sukar nak buang tabiat tersebut.

Berminat nak cuba? Whatsapp Umie 017 499 7159 DENGAN SEGERA.

Cara Makan Lecithin Yang Betul

  • Bagi yang baru nak mula seeloknya mulakan dengan DOS YANG KECIL DAHULU  2 - 4 BIJI SEHARI ( 2 biji sebelum lunch, 2 biji sebelum dinner)
  • Selepas itu bila badan dah serasi upkan dos menjadi 3 biji sebelum lunch, 3 biji sebelum dinner (6 BIJI SEHARI)

Testimoni Pengguna Lecithin 








Ramai yang sangat berpuas hati dengan hasil yang mereka dapat setelah mengamalkan Lecithin secara konsisten. Anda bila lagi?

Antara Set yang Mengandungi Lecithin





Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Jangan berlengah lagi untuk kesihatan anak syurga,diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat



Tuesday, 1 December 2015

HARGA LECITHIN SHAKLEE TERLAJAK MURAH DAN BERBALOI BULAN INI

Assalamualaikum semua,

Selamat mengharungi bulan Disember 2015 iaitu bulan terakhir bagi tahun 2015. Ada lagi tak impian tahun ni yang belum tercapai? Kalau belum sempat lagi nak realisasikan dalam bulan Disember ni. Jangan putus asa hokay.

Hari ni saya nak buat pengumuman bahawasanya Shaklee telah mewar-warkan promosi terlajak laris sepanjang bulan Disember  ini. Nak tahu apa? Taraa.........

1) BELI 6 DAPAT PERCUMA SATU LECITHIN YANG BERNILAI RM50++

2) BELI 2 BOTOL LECITHIN DAPAT 5% DISKAUN


3) BELI COLLAGEN POWDER 6 PERCUMA 1 YANG BERNILAI RM298++


4) BELI 2 COLLAGEN POWDER DAPAT 5% DISKAUN

5) BELI 3 VITA LEA FOR KIDS DAPAT SATU PERCUMA BERNILAI RM111++





Banyak kan? Shaklee memang sangat pemurah tau. Promosi tiap-tiap bulan sangat2 gempak. Berkoyan-koyan orang order sampai tak memang tangan nak jawab. Apapun setiap pertanyaan dan order pasti dilayan dengan 100% terbaik.

Bagi yang tak sabar nak order supplemen shaklee jangan segan silu hubungi saya okay. Saya akan bimbing tuan/puan untuk memilih supplemen yang paling terbaik sesuai dengan apa yang tuan/puan harapkan.

Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera. Harga sebotol Lecithin, Collagen Powder dan Vita lea for kids sangat murah untuk BULAN INI SAHAJA. Jadi jangan berlengah lagi untuk kesihatan anak syurga,diri sendiri dan keluarga tersayang. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat

Tuesday, 24 November 2015

6 TIPS MELANCONG BAGI IBU HAMIL SUPAYA SENTIASA CERIA

Assalamualaikum.

Siapa kata wanita hamil tak boleh menaiki kapal terbang? Kena duduk rumah diam-diam ja. Ramai sebenarnya yang takut untuk travel atau melancong ketika hamil. Tak kurang jugak yang terus batal tiket kapal terbang setelah disahkan hamil. Boleh sebenarnya jika kita tahu caranya dan selidik betul-betul. Jangan dengar cakap-cakap orang ja. Bagi yang baru nak plan bercuti tetapi isteri hamil ini saya ada 6 tip melancong bagi ibu hamil.


Di sini saya nak share 6 tip melancong bagi ibu hamil. Semoga membantu.
1. Periksa dengan syarikat pengangkutan

Kebanyakan syarikat pengangkutan awam tidak menggalakkan wanita hamil pada usia kandungan tertentu untuk menggunakan perkhidmatan yang disediakan. Oleh sebab itu, ibu hamil dan pasangan digalakkan terlebih dahulu memeriksa dengan syarikat terbabit sebelum keputusan melancong diputuskan.


2. Bawa nota kelas antenatal

Bagi yang ada menghadiri kelas antenatal jangan lupa bawak segala nota yang ada. Ini penting sebagai bantuan awal sebelum mendapatkan bantuan perubatan d tempat yang berhampiran dengan tempat yang dilawati. Bagi yang tak hadir kelas tersebut banyakkan membaca tips atau info berkenaan kehamilan supaya tidak panik jika terjadi seseuatu.


3. Jangan duduk terlalu lama

Pastikan ibu hamil sentiasa melakukan pergerakan ringkas walaupun terpaksa duduk dalam tempoh yang lama. Suami pulak kenalah sentiasa alert dengan keadaan isteri. Digalakkan memakai stoking khas sepanjang perjalanan bagi mengelakkan masuk angin.


4. Minum air yang mencukupi

Sangat digalakkan minum air yang mencukupi terutamanya tempat yang dikunjungi tu bersuhu tinggi. Bimbang berlaku penyahidratan pulak. Bawaklah air dalam botol sentiasa okay.


5. Kad Pemeriksaan kehamilan.

Jangan lupa bawak bersama kad pemeriksaan kehamilan ke mana sahaja destinasi yang dikunjungi agar ia boleh dijadikan sebagai rujukan untuk doktor yang memberi rawatan kecemasan sekiranya terjadi sesuatu perkara yang tidsk diingini.


6. Bawaklah Suplemen atau Vitamin bersesuaian

Digalakkan jugak bagi ibu hamil membawa bersama suplemen yang sesuai untuk kehamilan. Contohnya jika ibu hamil menghadapi masalah hb rendah sentiasalah bawak bersama tablet zat besi. Jika ibu mudah diserang selsema bawak bersama vitamin c.


Diharapkan kesemua tips yang saya kongsikan ini bermanfaat bagi ibu hamil dan pasangan. Saya doakan semoga percutian kalian dirahmati Allah dan selamat pergi dan kembali. Ameen


Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat

Sunday, 22 November 2015

BENTAN IGAUAN IBU SELEPAS BERSALIN SERTA CARA MENGELAKKANNYA

Assalamualaikum.

Bentan? Apa yang dikatakan bentan?Bagaimana nak kenal pasti dan apa yang perlu dilakukan jika berdepan dengan masalah ini?

Saya ingat lagi pengalaman pertama bersalin 2 tahun lepas. Selepas sebulan bersalin saya dah balik rumah dan berpantang sendiri. Ayah mertua kerap pesan jaga diri elok-elok. Jangan lupa pakai stokin. Bila berjalan hati-hati jangan sampai terlanggar benda sampai ibu jari berdarah. Bentan katanya. Dia pesan lagi hujung-hujung tempoh bersalin nak dekat 44 hari tu jangan ambil mudah. Waktu tu la macam-macam benda boleh terjadi. Alhamdulillah saya berjaya harungi saat-saat akhir berpantang dengan jayanya.

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, bentan ni maksudnya sakit semula setelah hampir sembuh selepas bersalin. Jangan buat main ada dalam kamus dewan tau hihihi..... Ini bermakna walaupun kita nampak hampir sihat tapi kalau kita culas nak jaga kesihatan elok-elok memang mudah sangat sakit semula. Pastikan berpantang betuk-betul supaya tak sakit semula.

Punca dan Cara Mengenal Tanda-tanda Bentan

  • Mengambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras (macam ayah mertua saya cakap). Kemudian badan rasa seram sejuk macam nak pitam. Waktu ni badan kita masih lemah.
  • Lambat sembuh daripada sakit. Malah ada yang sampai berbulan-bulan masih tak sembuh lagi.

Jenis-jenis Bentan

Bentan ni ada tiga jenis. 

1. Bentan Urat

  • Badan rasa lemah,bisa-bisa urat dan sendi badan seperti lutut, menggigil kesejukan walaupun siang dan seluruh otot rasa tegang dan kejang. 
  • Punca berlaku mungkin disebabkan ibu terlalu aktif atau terlalu lasak.

2. Bentan urat peranakan/ urat rahim

  • Sakit di bahagian ari-ari yang sederhana atau terlampau sakit sehingga mengakibatkan tumpah darah.
  •  Boleh berlaku jika ibu mengangkat objek berat
  •  Boleh jugak disebabkan ibu jari tersepak benda keras atau terduduk kuat yang boleh menyebabkan  bentan urat peranakan.

3. Bentan Urat Besar (Pinggang)

  • Urat besar ialah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul menyebabkan rasa lenguh dan sakit di atas belakang.
  • Selalunya terjadi pada ibu yang bersalin secara pembedahan.
  • Saya pernah kena...Memang sakit sangat-sangat. Sampai kan nak bangun pun tak boleh. Waktu tu   selepas 2 bulan bersalin. Sakitnya tak dapat saya nak gambarkan kat sini. Hanya Allah yang tahu.

Cara Penjagaan Diri Bagi Mengelakkan Terkena Bentan

1. Banyakkan rehat

  • Pastikan banyakkan rehat dan jangan terlalu aktif. 
  • Jangan angkat benda berat
  • Jangan berjalan terlalu laju atau terlalu banyak berjalan.
  • Elakkan terlanggar benda keras
  • Jangan terkena hujan langsung

2. Elakkan dari terkena jangkitan kuman

  • Jaga kesihatan badan dan diri terutamanya di bahagian sensitif. 
  • Jangkitan kuman di bahagian peranakan boleh merebak sehingga ke dalam organ lain seperti buah   pinggang. Akibatnya boleh menyebabkan organ tak berfungsi. Nauzubillah mintak dijauhkan Allah.

3. Pemakanan

  • Elakkan mengambil sayuran yang bersifat sejuk dan berangin ( seperti kangkung,kacang panjang,labu air, kubis, terung,nangka muda,jantung pisang) dan buah buahan yang masam (seperti buah mangga,limau dan lain-lain).
  • Lebihkan pengambilan air kosong
  • Makan makanan yang berkhasiat
  • Ambil lah supplemen untuk penjagaan dalaman badan

Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat buat ibu-ibu yang sedang atau akan berpantang selepas ni. Saya pun ambil pengajaran dari pengalaman saya terkena bentan urat besar 2 tahun lepas. Kesilapan saya ialah terlalu aktif waktu awal masuk kerja dan berjalan terlalu laju. Bagi ibu- ibu ingatlah walaupun kita dah abis berpantang badan kita masih belum betul-betul kuat untuk aktif macam orang lain. Beringat sebelum kena lagi bermakna dari menginsafi setelah terjadi sesuatu perkara.

Bagi yang nak mencuba Set Berpantang Shaklee bolehla hubungi saya serta dapatkan konsultasi secara percuma. Saya dengan rela hati berkongsi dengan anda semua pengalaman dan kebaikan yang saya dah dapat dengan mengamalkan set berpantang Shaklee ni.

Selamat berpantang dan menyambut kelahiran zuriat baru pada kawan-kawan semua.

Wassalam

- Hubungi -

Umi Kalsom Awang Hat
Pengedar Shaklee Sah Anda

SMS/Call/Whatsapp:
017-4997159

Email:
umie5zal@gmail.com

Saturday, 21 November 2015

8 PANDUAN ATASI KESAN REGANGAN KETIKA HAMIL

Bagi setiap ibu yang hamil pasti risau perut ada kesan regangan atau rekahan. Al maklumlah perut kita mengembang beberapa kali ganda saiz tubuh asal kita. So bila baby dah keluar memang akan menguncup la perut kita ni.

Hari ni saya nak share 8 panduan atasi kesan regangan ketika hamil. So ibu-ibu yang tengah hamil boleh la guna tips ni ya :).

8 Panduan Atasi Kesan Regangan Ketika Hamil


1. Lembapkan tubuh badan. Losen pelembap sangat membantu untuk tujuan pencegahan kesan regangan ni. Tujuannya supaya mengelakkan kulit kita daripada menjadi kering dan merekah ketika hamil. Pilih lah pelembap yang bebas paraben atau bahan kimia berbahaya. Sebaiknya kalau dah nampak macam nak ada kesan regangan jangan culas untuk sapu losyen kat kawasan tersebut. Waktu paling baik nak sapu losyen adalah selepas mandi kerana badan kita dalam keadaan lembap.

2. Gunakan minyak alami. Minyak zaiton dan minyak kelapa boleh tanpa tambahan bahan kimia boleh dimanfaatkan untuk haluskan kulit dan mampu cegah dari mengalami kesan regangan. Sapu minyak kat kawasan tersebut lepas tu urut perlahan-lahan untuk beberapa minit. Kawasan yang patut bagi tumpuan lebih ialah perut,peha,punggung,payu dara dan lain-lain. Sebaiknya lakukan setiap malam sebelum tidur. Biarkan semalam.

3. Jaga berat badan. Kenaikan berat badan yang mendadak boleh menyebabkan kesan regangan yang teruk. Kenaikan berat badan normal ketika hamil adalah sekitar 12 kg sehingga 15 kg. So kawal lah berat badan sepanjang tempoh kehamilan hokay.

4. Minum air banyak. Tubuh yang mendapat bekalan air yang cukup berupaya menjaga keanjalan kulit dan dalam masa yang sama melawan kesan regangan daripada muncul. Untuk itu minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong setiao hari. Lagi banyak lagi bagus (jangan banyak sgt sudahlah ye hihihi)

5. Elakkan pengambilan kafein. Kafein kalau diambil berlebihan memang boleh buat kulit kita kering. Sebaik-baiknya berubahlah dengan meminum lebih banyak air kosong mahupun air mineral yanh dah terbukti mampu melembapkan kulit.

6. Amalkan makanan sihat. Amalkan banyak makan buah buahan, sayur sayuran bagi memastikan tubuh kita mendapat bekalan cecair yang cukup. Barulah badan kita tak cepat kering. Digalakkan jugak  untuk mengambil makanan yang banyak mengandungi vitamin A,C dan E.

7. Tetapkan rutin senaman. Yang ni mungkin ramai yang culas sebab dah kurang energi. Penting tau senaman yang teratur bagi melancarkan pengaliran darah dan oksigen ke seluruh bahagian tubuh. Bila pengaliran darah lancar kesan regangan pun dapat diminimumkan. Tapi senaman tu biarlah yang ringan-ringan ja seperti berjalan kaki atau berenang.

8. Kurangkan tekanan emosi. Emosi yang stabil dapat mengurangkan pembentukan kesan regangan. So aplikasikan lah apa-apa jua teknik supaya emosi ibu-ibu semua sentiasa stabil supaya fikiran dan tubuh sama-sama tenang dan relaks.


Semoga tips yang saya bagi ni bermanfaat kepada semua bakal-bakal ibu. Mana tahu kan berkesan dan takde regangan langsung. Ameen. Jika rasa  nak cuba supplemen set berpantang shaklee pilihan ramai masakini boleh la hubungi saya ya.

Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat


Friday, 20 November 2015

KENAPA ANAK-ANAK KITA PERLUKAN VITAMIN C YANG OPTIMUM?



Sesesetengah orang kata.... Anak-anak tak perlu supplemen sebab badan mereka masih muda, masih segar. Biar mereka dapat vitamin dari sumber asli.

Memang betul !!!!!

TAPI...... Cuba check pemakanan anak masing-masing.

Sehari berapa hidangan buah-buahan mereka makan?
Buah tu pulak buah tanam sendiri ke beli?
Kalau beli dari petani sebelah rumah ke atau import overseas?
Kalau korang nak tahu buah-buahan ni zat yang benar-benar bagus bila kita makan masa dia ranum dan baru dipetik. Mampu kah kita nak cari buah-buahan seperti itu selalu?

Buah yang dijual di kedai tu kebanyakannya dipetik masa masih muda....diperam....diawet...dan dipacking.. Barulah sampai kat kita.

Agak-agak apa yang tinggal dalam buah tu? Berapa peratus zat yang tinggal?

Pastu pasti ke setiap hidangan mereka lengkap dengan segala vitamin, mineral,makronutrien,phytonutrien dan lain-lain?

Sedangkan masa membesar ni mereka perlukan zat yang optimum bukan untuk membesar ja tapi untuk perkembangan minda yang sihat.

Kenapa Perlu Vitamin C?


  1. Vitamin C membina otot yang sihat. Anak-anak tengah lasak dan sedang membina otot-otot mereka. Otot yang sihat membina metabolisma yang sihat serta pembakaran lemak yang lebih baik.
  2. Vitamin C meningkatkan imuniti tubuh. Anak-anak kita tengah melasak,terdedah dengan macam-macam. Mereka perlukan kekebalan tubuh supaya tak mudah diserang sakit terutama demam selsema. Bila anak asyik sakit, mak mdia jugak yang susah hati, betul tak?
  3. Vitamin C penting untuk penyerapan zat besi. Kanak-kanak perlukan zat besi yang cukup untuk membesar. Tanpa vitamin C, zat besi tak boleh diserap.
  4. Vitamin C membina kolagen. Tubuh kita ni boleh membina kolagen sendiri tetapi keupayaannya makin menurun bila usia meningkat. Sebab tu kita tengok kanak-kanak kulitnya tegang, dah tua berkedut sana sini. Kolagen dah tak dihasilkan.
  5. Vitamin C penting untuk penyembuhan luka. Kanak-kanak main jatuh,lebam sana sini. Nak kena cepat sembuh sebab diorang akan main lagi. So kenalah cepat sembuh.

Dan malang sekali anak kita bukan arnab yang boleh menghasilkan vitamin C sendiri. Maka nak tak nak kita kenalah bekalkan diorang vitamin C yang optimum. Takkan lah mak ayah ja yang makan vitamin ye dak?

Tak Tahu Vitamin C Mana Yang Terbaik?


Chewable Vita - C Plus adalah pilihan terbaik untuk anak-anak yang sedang membesar. Kenapa vitamin C Chewable istimewa?

  • Chewable vita C Plus mengandungi 100mg vitamin C dan Rose Hips serta kompleks bioflavonoid.
  • Bioflavonoid dan Rose Hips bertindak meningkatkan fungsi vitamin C serta menghalang oksidasi vitamin C dalam tubuh
  • Dengan hanya mengunyah vitamin C air liur akan mudah memecahkan vitamin C untuk serapan di usus kecil. Jadi penyerapannya adalah optimum.
  • Menyokong sistem pertahanan semulajadi anti oksidan tubuh.
  • Membantu menyokong intergriti sel-sel badan
  • Mengalakkan kesihatan mata,gigi,tulang,gusi,otot-otot salur darah.

So jangan berlengah-lengah lagi. Jom dapatkan sebotol vitamin C untuk anak-anak anda. 

HARGA HANYA RM37.50 UNTUK 120 BIJI

Jika ingin konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja. Jom tukar kudapan yang lebih berkhasiat untuk anak-anak kita :).

Anak saya pun suka Chewable Vita C >>>>> Selera Makan Naik Sejak Rajin Kunyah Vitamin C

Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra, Putra Height, Shah Alam
FB : Umi Kalsom Awang Hat
FB Page :Pengedar Shaklee Puchong - 0174997159
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

Wednesday, 18 November 2015

TIPS MEMANJANGKAN JANGKA HAYAT PAM SUSU SUPAYA TAK PERLU BELI BARU


Assalamualaikum semua. Berdasarkan hasil pemerhatian saya kebanyakan keluarga merancang nak anak lebih dari seorang. Macam saya sendiri merancang nak sekurang-kurangnya 3 orang In Sha Allah dengan izin Allah. Dan makin ramai juga yang sedar kelebihan menyusu badan. 

Selalunya bagi ibu muda waktu anak pertama la kita sediakan bajet yang lebih untuk membeli pam susu yang tahan lasak supaya tak perlu beli baru jika berpeluang dapat baby lagi. So adakah sebarang tips memanjangkan jangka hayat pam susu supaya tak perlu beli baru? Ada....... jom scroll ke bawah lagi.....

Di sini saya nak share beberapa tips yang mungkin dapat membantu untuk memanjangkan hayat pam susu. Tipsnya seperti kat bawah ni:

  1. Elakkan Breastpump daripada terjatuh, lebih-lebuh lagi dari tempat tinggi. Sesetengah breastpump mempunyai komponen elektronik yang sangat sensitif. Sekali jatuh ja boleh menyebabkan ianya rosak dan gagal berfungsi seperti biasa. 
  2. Jangan biarkan susu daripada masuk ke dalam pam semasa puan2 mengepam. Jika ia berlaku cepat-cepat matikan pam dan dapatkan bantuan pusat servis atau technician berkelayakan untuk servis pam tersebut dengan secepat mungkin. Kalau lambat bertindak dikuatiri komponen dalam terus rosak.
  3. Elakkan overcharge bagi breastpum yang ada rechargeable battery seperti medela freestyle, Rumble Tuff dan lain-lain. Bila bateri dah full cepat-cepat disconnect dari suis. Kalau charge lama sangat boleh buat bateri cepat"kong".
  4.  Pastikan tubing benar-benar kering sebelum disimpan. Untuk cuci tubing, jika cuci guna air confirm akan berwap. Tapi takpe. Boleh je guna air. Lalukan air dalam tubing sampai ianya bersih, pasang tubing pada breastpump dan ON breastpump seketika sehingga wap air dalam tubing hilang. 
  5. Selepas setahun atau lebih penggunaan, tentu suction breastpump semakin kurang berbanding semasa pertama kali guna. Kalau rasa suction dah slow bawaklah gi servis untuk diperiksa.  (credit to : Mothers First Choice)


Semoga tips di atas bermanfaat buat ibu-ibu semua. Tak perlu lagi beli baru jika tambah anak lagi :)

P/S :
- Jika anda inginkan supplemen untuk penyusuan optimum klik di sini SET PENYUSUAN 3M
 - Inginkan tips menambahkan susu secara semulajadi? klik di sini TIPS BANYAKKAN SUSU BADAN

Tuesday, 17 November 2015

CARA MAKAN GLA SHAKLEE UNTUK MUDAH HAMIL

Assalamualaikum.....


Bila kita mendirikan rumahtangga secara automatik mesti ada keinginan nak menambah zuriat keturunan sendiri. Lelaki ke perempuan belakang kira yang penting zuriat dari rahim sendiri. Anak pengikat hubungan suami isteri dan merapatkan kekeluargaan kedua-dua belah pihak.


Namun siapa kita untuk menidakkan kuasa Allah. Setiap dari kita diduga dengan dugaan yang berbeza-beza sesuai dengan kemampuan kita untuk menanggungnya. Tapi... kita tetap kena berusaha sedaya upaya kita dan berserah.

Vivix Pilihan Terbaik Untuk Betulkan Kitaran Haid dan Kesuburan


GLA Complex memang antara suplemen yang terkenal di kalangan mereka yang mengalami masalah kitaran haid tak menentu dan masalah kesuburan. Namun sebenarnya pilihan yang paling terbaik dan lebih menyeluruh ialah Vivix Shaklee. Ia adalah suplemen yang bersifat anti oksidan yang sangat tinggi dan membaiki masalah dalaman kita hingga ke tahap sel.


Testimoni Puan Nana yang berjaya hamil setelah mencuba Vivix Shaklee sebagai salah satu usaha beliau untuk mendapatkan cahayamata




Testimoni mengenai seorang pengguna di mana kitaran haid beliau kembali lancar setelah mencuba Vivix.


Alternatif lain bagi yang mempunyai bajet yang agak terhad ialah GLA Complex. Saya nak share sket ilmu baru tentang GLA Complex Shaklee. Ramai yang tahu kan GLA ni memang terkenal dengan supplemen untuk betulkan kitaran haid dan juga salah satu produk yang terdapat dalam set kesuburan. So mesti ramai yang nak tahu cara makan GLA Shaklee untuk mudah hamil. Yela beli sudah tetiba cara makan tak betul, kan ke naya jadinya.

Apapun harus diingatkan setiap orang ada cerita mereka yang tersendiri. Badan kita pun unik sangat dan tak sama dengan orang lain. Ada yang bila makan vitamin cepat benor berkesan. Ada yang amik masa yang lebih berbanding orang lain. Sebabnya kita tak tahu apa yang kurang di dalam badan kita. Suplemen bertindak mengisi kekurangan nutrisi dalam badan kita. Walau apapun jangan mudah putus asa. Jangan mengalah kalau dah abis sebotol GLA Complex masih belom hamil. Pastikan puan konsisten makan sehingga membuahkan hasil. Dan jangan lupa teruskan berdoa mintak pada yang Esa.

2 Rahsia Cara Makan GLA Complex Shaklee Untuk Mudah Hamil


Macam ni caranya ye. Ada 2 situasi cara makan GLA Shaklee

1- Period/Kitaran Haid teratur


Kira kitaran haid anda (kitaran haid berbeza bagi setiap individu)


Contohnya : 28 hari / 2 = 14 hari


Maka cara makannya ambil GLA Complex setiap hari dari hari pertama haid sehingga hari ke 14.


Cukup 14 hari stop amik GLA sehinggalah haid yang seterusnya. In case haid tak datang, sila la pergi beli pregnancy test dengan kadar yang segera. Manatau kot-kot ada isi kat dalam kan :).

2- Period/Kitaran Haid TIDAK Teratur


Amalkan mengambil GLA Complex SETIAP HARI SETIAP 8 JAM (3x sehari).


Ulang setiap hari sehinggalah puan pasti kitaran haid dah normal serta teratur.


Bila haid dah teratur follow cara makan nombor 1 di atas.




Jadi jangan lengah-lengah lagi. Cepat hubungi saya dengan segera di 017.4997159 (Umie) samada secara sms,whatsapp atau call. Penghantaran secara cod disediakan di sekitar Puchong, Putra Height dan juga Shah Alam. Anda juga boleh dapatkan supplement lain mengikut keperluan anda. Jika menginginkan konsultasi dari saya pun boleh. Percuma sahaja.  Saya sentiasa mementingkan service selepas pembelian yang terbaik.

Wednesday, 11 November 2015

TIPS AMALAN GAYA HIDUP SIHAT SUPAYA HIDUP SENTIASA SIHAT DAN BAHAGIA




Trend hidup masa kini semakin jarang menitikberatkan cara hidup sihat. Akibatnya semakin ramai yang Malaysia yang diserang penyakit di usia yang masih muda.

Hari ni saya nak kongsi sedikit tips amalan gaya hidup sihat yang patut diikuti. Jom baca tips berguna sebagai panduan kita semua.

  1. Mengurangkan mengambil makan tengah malam bagi mengelakkan peluang kanser perut - saya sendiri sedang berusaha buang tabiat buruk ni.
  2. Jangan mengambil lebih daripada 4 biji telur seminggu
  3. Elakkan makan punggung ayam yang boleh menyebabkan kanser perut.
  4. Jangan makan buah-buahan selepas makan - Buah-buahan patut diambil sebelum makan
  5. Jangan minum teh ketika haid - ramai yang tak tahu tentang hal ni.
  6. Jangan makan tomato ketika perut kosong
  7. Minum segelas air kosong setiap pagi sebelum makan bagi mengelakkan hempedu batu karang - Alhamdulillah sudah menjadi amalan
  8. Tidak makan 3 jam sebelum tidur
  9. Kurangkan minum teh tarik,tiada nutrisi dan boleh menyebabkan diabetes serta tekanan darah tinggi 
  10. Air lemon panas boleh membunuh sel kanser. Tambahkan dalam air panas dan amalkan setiap hari.
  11. Jangan mengecas telefon bimbit atau sebarang peranti bersebelahan anda ketika tidur - frekuensinya mampu mengganggu sistem dalaman badan kita ketika tidur
  12. Minum 10 gelas sehari atau bersamaan dengan 3 liter air bagi mencegah kanser pundi kencing - minum air yang cukup membantu penyerapan vitamin yang lebih optimum
  13. Jangan minum lebih daripada 2 cawan kopi sehari, boleh menyebabkan insomnia dan gastrik
  14. Selepas 5 petang kurangkan makan
  15. Kurangkan makan makanan yang berminyak - Boleh menyebabkan badan kita mudah letih.

Semoga tip-tip di atas boleh menjadi panduan bagi kita semua. Mana yang dah amalkan tahniah saya ucapkan. Pada yang belum masih tak terlambat untuk ubah cara hidup kita supaya lebih sihat.


Sekiranya ingin mencuba sebarang produk atau vitamin Shaklee bolehlah hubungi saya untuk order ya. Konsultasi adalah percuma dan perkhidmatan saya dijamin terbaik, sebelum, semasa dan selepas pembelian.


 Umi Kalsom Awang Hat (Umie)
Whatsapp >>>> 017 499 7159
COD – Puchong, Saujana Puchong, Saujana Putra
Pos Laju – Seluruh Malaysia


Monday, 9 November 2015

9 Petua Banyakkan Susu Ibu Secara 100% Semulajadi Supaya Stok Sentiasa Cukup


Assalamualaikum semua......

Apa khabar semua? Ibu-ibu yang sedang dalam proses menyusukan anak apa khabar? Semoga rakan-rakan seangkatan sentiasa bahagia dan tenang kerana susu lebih banyak dihasilkan jika mood si ibu sentiasa bahagia, berbunga-bunga dan penuh kesyukuran. SubhanaAllah......
Mungkin ada yang pernah baca tips banyakkan susu ibu secara 100% semulajadi sebelum ini. Takpe jom kita ulangkaji. Mungkin ada yang dah terlupa :).

Susu ibu yang banyak sentiasa menjadi keinginan atau dambaan setiap ibu yang ada bayi. Betul tak? So hari kita sama-sama berkongsi cara banyakkan susu ibu dan dijamin 100% semulajadi.

  1. Daun bunga melur dan daun pucuk manis
    Gilingkan daun bunga melur atau pucuk manis hingga halus dan tampal di keliling payudara di pagi hari. Jangan lupa cucikan bersih sebelum susukan bayi.
  2. Kacang tanah
    Mengandungi protein, zat besi, vitamin E, kalcium, vitamin B dan fosforus yang tinggi. Baik untuk penghasilan susu ibu. Digalakkan mengambil kacang tanah bersama-sama susu kambing.
  3. Longan kering
    Ambil segenggam longan kering, basuh dan rebus bersama 3 cawan air hingga kembang. Jadikan minuman harian.
  4. Daun Sirih
    Ratakan minyak kelapa ke atas daun sirih, layurkan atas api kecil hingga layu. Dan, tunggu sejuk sedikit dan tuam di bahagian payudara.
  5. Halba dan jintan hitam
    Bersihkan dahulu, kemudian ambil 1 sudu halba atau jintan hitam, tuang air panas dan rendamkan seketika. Kemudian, tapis dan minum airnya.
  6. Susu
    Jadikan rutin, minum susu sebanyak 3 atau 4 hidangan dalam sehari.
  7. Lobak putih
    Kisarkan dan minum airnya. Atau, masak seprti sayur air atau sayur lemak dan makan dengan nasi panas.
  8. Nasi panas, halia muda dan air asam
    Makanlah nasi panas berlaukkan halia muda yang ditumbuk dan dicampurkan sedikit dengan air asam.
  9. Daun betik muda
    Pilih daun yang muda, kemudian basuh bersih dan rebus. Setelah sejuk, minum airnya 2 hingga 3 kali sehari.

Tak semua petua kat atas ni serasi dengan badan ibu, jadi kita perlu 'try and error'. Walaubagaimana pun, jika kita hanya mengambil atau mengamalkan cara traditional untuk banyakkan air susu ibu, tapi konsep 'supply dan demand' tak dipenuhi, maka air susu tak akan memancut-mancut keluar. 

Paling penting susukan bayi sekerap mungkin, 2 jam sekali (bagi yang sentiasa bersama dengan bayi). Jika sudah mula bekerja pamlah sekerapkan mungkin dan konsisten. Sekurang-kurangnya 3 jam sekali. Ingat, jika anda 'skip' sesi mengepam akan menyebabkan susu badan akan semakin berkurangan. Dan carilah ilmu sebanyak mungkin sebelum memulakan penyusuan ibu.


Jika sedang mencari set supplement untuk menambahkan susu

Klik di sini >>>>>  Set Penyusuan Lengkap
Juga di sini >>>>> Set Menyusu Budget

Untuk Maklumat berkaitan penyusuan


Juga di sini >>>>> Tip Untuk Menambah Susu Badan

Sekiranya ingin mencuba sebarang produk atau vitamin Shaklee bolehlah hubungi saya untuk order ya. Konsultasi adalah percuma dan perkhidmatan saya dijamin terbaik, sebelum, semasa dan selepas pembelian.


 Umi Kalsom Awang Hat (Umie)
Whatsapp >>>> 017 499 7159
COD – Puchong, Saujana Puchong, Saujana Putra
Pos Laju – Seluruh Malaysia

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com