Saturday, 10 December 2016

BENARKAH MAKAN VITAMIN BANYAK BOLEH ROSAKKAN BUAH PINGGANG?

Ramai yang tanya saya makan vitamin Shaklee banyak-banyak tak bahayakan buah pinggang ke????


Soalan paling popular pernah ditanya pada saya 😁😁😁. Meh nak explain kat semua. Ya... Makan vitamin sebarangan memang boleh merosakkan buah pinggang jika vitamin tu jenis sintetik dan bukan berasaskan semulajadi. Ini faktanya :

1. Vitamin lain ada yg mengandungi bahan sintetik. Bahan sintetik inilah yg akan 'tertinggal' sebab tak mampu diuraikan oleh badan & usus. Justeru, ia akan sekaligus mengganggu fungsi penapisan oleh buah pinggang.
.
2. Vitamin brand lain kebanyakannya tak terurai sepenuhnya dalam badan dalam tempoh masa yg sepatutnya.
.
Setiap vitamin/supplemen sepatutnya terurai sepenuhnya dalam badan manusia dalam tempoh 30 minit. Ini tempoh masa 'perjalanan' yg diperlukan untuk satu2 makanan yg diambil dari mulut untuk sampai ke usus & seterusnya ke buah pinggang. Apabila satu-satu vitamin itu tak boleh terurai sepenuhnya dalam tempoh masa ni, itulah jadinya yg 'membebankan usus & buah pinggang'.
.
So, macam mana nak buktikan vitamin/supplemen Shaklee ni terurai sepenuhnya dalam masa yg sepatutnya? Ada 2 jenis ujikaji boleh dibuat.
.
1. Ujian ke atas Vitalea.
===================
Kenapa Vitalea? Sebab kebanyakan jenama multivitamin di dunia mengandungi pelbagai mineral. Sesetengah mineral tak boleh terurai dengan mudah berbanding yg lain. Dan kebanyakan jenama lain mengandungi bahan sintetik yg takkan terurai. Contohnya pewarna. So, macam mana nak buktikan? Ambil sebiji Vitalea, masukkan ke dalam segelas air. Hasilnya nanti, Vitalea akan terurai sepenuhnya dalam masa 8-10 minit (tak perlu godek/kacau pun). Warna air pun hanya akan berubah menjadi kuning kerana dalam Vitalea terdapat Vitamin B yg bersifat semulajadi berwarna kuning. Di mana, kalau multivitamin yg ada pewarna, air tu sah-sah akan berubah warna. Contoh multivitamin yg ada pewarna & bahan sintetik yg paling meluas penggunaannya adalah yg biasa diperolehi oleh ibu-ibu hamil di klinik.
.
2. Kajian ke atas Ostematrix.
=======================
Kenapa?
Kajian Dr. Ralph F. Shangraw menyatakan bahawa kalsium adalah bahan mineral yg paling keras di dunia. 80% daripada jenama supplemen kalsium di dunia GAGAL utk menghasilkan supplemen kalsium yg boleh terurai sepenuhnya dalam badan manusia dalam tempoh 30 minit. But NOT OSTEMATRIX. So, ambil 1bj Ostematrix, letak dalam segelas air. Tanpa digodek/dikacau, Oste akan terurai sepenuhnya dalam masa 2-4 minit sahaja!
.
70% badan manusia adalah air. So, ujikaji ni menunjukkan/membuktikan bahawa vitamin Shaklee akan terurai sepenuhnya dalam badan kita TANPA membebankan usus & buah pinggang.

Proses penghasilan semua jenis vitamin di bawah jenama Shaklee berasaskan sumber semulajadi dan segala proses dipantau secara ketat untuk mengekalkan keaslian khasiat bahan asalnya. Anda boleh gerenti tak vitamin yang anda makan sekarang dihasilkan dengan suhu yang rendah bagi menjamin ketulenan khasiat bahan asal??? Saya amik contoh ESP iaitu energizing soy protin. Setong ESP dihasilkan daripada 30gram kacang soya yang ditanam secara organik yang dicompress sehingga menjadi serbuk dengan menggunakan suhu yang rendah bagi menjaga protin daripada rosak. Siap ada badan yang dilantik bagi memantau proses ini tau.

Dan yang uniknya dan istimewanya produk Shaklee terletak pada #landmarkstudy yang dah dijalankan oleh pakar epidemiologist USA membuktikan pengamal Vitamin selama 20 tahun mempunyai tahap kesihatan jauh lebih baik daripada mereka yang tak makan vitamin atau yang makan vitamin lain.

Jadi jangan risau okay makan Shaklee takkan buat buah pinggang korang rosak 😉. Korang boleh guna checklist kat bawah ni sebelum beli apa2 vitamin sebagai guideline.

Bukan setakat tak membebankan buah pinggang, malah kami ada produk hebat yg boleh memelihara kesihatan buah pinggang tau - VIVIX!Dan dah ramai pun pesakit buah pinggang yg menjadi semakin sihat sejak amalkan Vivix. Sebab tu saya bangga jadi Pengedar Shaklee! 😊

Kesimpulannya makan vitamin Shaklee walaupun megadose tidak merosakkan buah pinggang malah menjamin kesihatan yang lebih baik untuk jangkamasa panjang.

Sekiranya sahabat-sahabat teringin nak mencuba vitamin Shaklee boleh hubungi saya di 017.4997159 (Umie) atau boleh juga pm saya di facebook Umi Kalsom Awang Hat.

Semoga perkongsian ini memberikan sedikit pencerahan untuk anda semua. Wassalam.

Kredit : yourhealthshoppe.blogspot.my

0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com