Sunday, 5 July 2015

TIPS ELAK KEJANG KAKI SEWAKTU HAMIL HINGGA SUSAH TIDUR MALAM






Kejang kaki adalah adalah masalah biasa yang hampir semua alami sewaktu hamil. Betul tak? Saya dulu pun kerap kejang kaki atau ada yang panggil simpul biawak pada trimester kedua dan ketiga. Memang menyakitkan dan mengganggu tidur.

Lagi kerap jadi tambah-tambah kerap waktu cuaca sejuk atau hujan. MasyaAllah rasa nak menjerit kuat-kuat sebab gak tahan sakit. Korang ada tak perasaan macam saya ni? Hover sket kot hahahaha....


Mengapa Ibu Hamil Selalu Kejang Kaki Waktu Malam


Kejang kaki ni memang masalah biasa semasa hamil. Selalunya serang waktyu kita dah masuk trimester kedua dan ketiga. Puncanya terjadi kejang kaki disebabkan  asid yang berkumpul  dalam serat otot yang membuatkan otot kita menjadi tegang

Antara teori mengapa kejang kaki sewaktu hamil sehingga susah tidur malam :

  • Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ni jadi sebab bayi dah serap kalsium yang ada pada ibu hamil. Trimester kedua kan waktunya perkembangan pesat bayi untuk bentuk otot, tulang2 bayi. Kalau dah semua bayi ambil apa yang tinggal untuk kita?
  • Uterus (rahim) kita semakin membesar sehingga bagi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki kita. Hormon kehamilan pun boleh beri kesan kepada otot kaki kita. Senang citer rahim makin besar kaki kita normal ja kan? So ini yang bagi impak besar kat kaki untuk tampung tumbesaran rahim/badan kita.
  • Aktiviti seharian yang padat dan memenatkan pun boleh menyumbang kepada kejang kaki. Contohnya duduk atau berdiri terlalu lama buat kaki penat dan otot mudah kejang.

Bagaimanakah Cara Untuk Melegakan Kejang Kaki?


Kejang kaki boleh diatasi In Sha Allah. Bila kejang kaki terjadi buat seperti di bawah :

  • Buat regangan. Mulakan dengan tegakkan kaki. Pastu gerakkan tapak kaki perlahan-lahan. Mula-mula memang sakit tapi lepas tu rasa sakit akan hilang perlahan-lahan.
  • Mintak suami urutkan otot yang kejang dengan minyak panas. Memang lagi cepat lega sebab tenaga lelaki kuat bila mengurut hihi... Ini Kebenaran tau.
  • Bangun dan jalan perlahan-lahan sehingga kesakitan tu hilang perlahan-lahan.

Bagaimanakah Cara Boleh Mengelakkan Kejang Kaki Dari Berlaku?


Ada banyak cara boleh kita lakukan untuk mengelakkan dari berlakunya kejang kaki. Antaranya :

  • Senaman regangan kaki. Berdiri satu meter daripada dinding dan unjurkan badan ke hadapan dengan tapak tangan diregangkan untuk menyentuh dinding. Pastikan tapak kaki melekap kat dinding. Tahan lima saat. Ulang senaman ni tiga kali sehari selama lima minit terutama sekali sebelum masuk tidur.
  • Senaman tapak kaki. Bengkokkan tapak kaki ke atas ke bawah dengan cepat sebanyak 30 kali. Buat pada kedua-dua kaki. Pastu ulang dengan bengkokkan tapak kaki ke atas sebanyak lapan kali dan ke bawah lapan kali jugak.
  • Elakkan tidur dengan jari-jari menghala ke bawah. Boleh elak darah beku berkumpul kat jari-jari.
  • Elakkan berdiri atau duduk terlalu lama dengan kaki bersilang. Dinasihatkan take 5 (rehat 5 minit)
  • Mandi dengan air suam sebelum tidur. Memang segar adan dan mudah tidur dengan nyenyak.
  • Minum air masak dengan secukupnya. Sekurang-kurangnya 3 liter sehari.
  • Ambil suplemen kalsium secukupnya. Pilihlah kalsium seperti Ostematrik (Untuk maklumat lanjut klik di SINI)
  • Jaga pemakanan dan pastikan pengambilan nutrisi kehamilan sentiasa dijaga dengan baik.

Jika anda rasa artikel ini bermanfaat sila lah kongsi dengan kawan-kawan yang sedang mengalami masalah kejang kaki.


0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com