Friday, 3 July 2015

9 TIPS ELAK URAT KAKI TIMBUL SUPAYA SUAMI SENTIASA SAYANG



Bagi sesetengah wanita kecantikan yang dititikberatkan hanya lah pada wajah semata-mata. Make up selalu tebal dan putih ja selalu. Yang lain jatuh nombor dua. Ada jugak yang memang tip top bila keluar rumah. Tapi bila kat rumah? Wallahualam.....

Sebenarnya sebagai wanita dan lebih tepat lagi isteri paling penting kena sentiasa jaga penampilan dan kecantikan diri untuk suami tercinta. Sapa nak suami asyik jeling-jeling wanita lain kan? Panas hati kita sebagai isteri kan? Mula lah cemburu kan? betul tak?

Topik yang saya nak cerita hari ni ialah tentang 9 tips elak urat kaki timbul supaya suami sentiasa sayang. Haaa.... Berminat nak tahu? jom terjah di bawah.......

Sebenarnya sebagai wanita tambah-tambah lagi yang dah bersalin. Tak kisah lah anak baru seorang atau dah satu geng bola sepak hihihi... Masalah urat kaki timnul ni sentiasa merunsingkan hati setiap wanita tambah-tambah yang bergelar isteri.

KENALI PUNCA 


Ada banyak faktor yang menyebabkan urat kaki timbul. Antaranya duduk atau berdiri terlalu lama menyebabkan otot dan urat menjadi tegang. 
Pertambahan berat badan juga boleh jadi antara sebab kepada timbulnya urat-urat yang tidak diingini kat kaki kita. Uhuhu... memang stress kan bila tengok kaki kita tak secantik Nora Danish...
Yang ketiga faktor usia jugak menyumbang kepada masalah urat timbul. Umur makin meningkat mulalah semua nak memunculkan diri. Yang keempat keturunan. Macam keluarga saya memang semua jenis urat nak interprem. Takmau dok dalam elok-elok ahaha... Yang kelima ialah apabila berlaku kehamilan semua urat-urat akan muncul dengan riangnya.

Kaki dah putih mulus tiba-tiba urat pulak berselirat sana sini. Aargh...... stresss......

Jangan stress jom saya kongsi 9 tips elak urat timbul supaya suami sentiasa sayang. zassss....


9 TIPS ELAK URAT TIMBUL DI KAKI


Tinggikan kedudukan kaki


Ketika tidur malam,tinggikan kedudukan kaki, Lapik kaki dengan bantal. Sangat-sangat membantu buat kita rasa selesa sebab aliran darah kita berjalan dengan lancar. Waktu hamil dulu saya kerap buat macam ni bila rasa tak selesa. Memang nyenyak ja tidur. Cubalah.


Rendam Kaki Dalam Air Suam


Rendam kaki dalam baldi atau besen yang mengandungi air garam. Nak lagi bagus isi dengan garam bukit. Rendam kaki dalam 15 hingga 20 minit. Rendaman ini membantu merehatkan kaki yang letih,membuang toksin,meredakan tekanan dan membantu melancarkan perjalanan darah.


Gunakan Stoking Khas


Ketika tidur malam atau berada dalam bilik penghawa dingin,gunakan stoking khas untuk melindungi kaki dan mengelakkan kesejukan. Stoking jugak dapat bantu mengelakkan angin dari masuk tubuh kita. AMARAN : JANGAN PAKAI STOKING KETAT SANGAT OKAY.


Lakukan Senaman Ringan


Baik ketika duduk atau berdiri biasakan diri buat senaman ringan ala-ala regangan gitu. So takde la darah beku berkumpul, lenguh-lenguh pun tak sempat nak serang dan kejang otot pun dapat dielakkan. Lagipun senaman kan bagus untuk kesihatan. Tak gitu? ( pesanan pada diri sendiri yang malas bersenam hihihi...)

Elakkan Pakai Kasut Tumit Tinggi


Memakai kasut tumit tinggi dalam jangka masa yang lama boleh menyebabkan urat kaki tegang dan timbul. Puncanya tumit kasut yang halus bagi beban pada kaki untuk menampung berat badan. Akibatnya kaki jadi urat mudah timbul.

Sapu Minyak Panas


Sebelum tidur sapukan minyak panas atau herba pada bahagian kaki yang sakit atau urat timbul. Kombinasi herba akan membantu mengatasi masalah yang anda hadapi.


Petua Tradisional


Belah bawang putih kepada dua bahagian kemudian gosok perlahan-lahan pada urat yang timbul. Amalkan sehingga urat yang timbul beransur pulih. Tempek ja bahagian yang bermasalah dengan air asam jawa yang boleh membantu atasi masalah urat timbul.

Lakukan Urutan


Urutan dapat membantu mengatasi masalah urat kaki timbul. Sebaik-baiknya lakukan urutan refleksologi dengan tukang urut profesional. Jika cukup bajet boleh diamalkan sekurang-kurangnya sebulan sekali. Hasilnya memang wow hihi...

Makan Vitamin C


Ambil vitamin C sebagai suplemen harian. Vitamin C amat mujarab untuk mengatasi masalah uat kaki timbul.  Selain itu disarankan makan buah buahan sitrus seperti limau,kasturi dan lemon.


Untuk keterangan lanjut tentang vitamin c terbaik yang patut anda pilih klik di SINI


Semoga perkongsian saya ni dapat membantu isteri-isteri wanita-wanita yang buntu dan tak tahu tips2 elak urat kaki timbul. Amal jangan tak amal ye. 

Wassalam


Kredit : Mingguan Wanita Edisi 5 Mac 2015



0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com