Monday, 30 January 2017

SAYA MAKAN SAYUR TIAP HARI PERLU LAGI KE MAKAN VITAMIN?

Sapa kat sini yang suka sayur?

Kalau takde sayur tak lalu nak makan nasi. Ada tak???? Wow... Serius saya tabik spring 👍👍👍.

Okeh. Let say korang memang suka sayur.

Macam mana cara korang masak ya?


Haa... Meh saya nak share 7 tips memasak sayur tanpa merosakkan nutrien yang ada.


1) Jangan rebus sayur terlalu lama. Cara terbaik celur dalam air mendidih dan angkat bila sayur layu sikit.
2) Masak sayur secara kukus untuk kekalkan rasa asli dan kekalkan nutrien
3) Untuk sayuran yang ditumis masukkan sayur bila minyak dah betul-betul panas dan angkat bila dah layu sket.
4) Kenali cara memasak setiap sayuran. Tak sama tau.
5) Sayuran yang ada kulit macam petola jangan buang habis kulitnya kerana ada phytochemical yang tinggi yang baik untuk kesihatan
6) Jangan panaskan sayur yang dah masak nanti hilang nutrien yang ada.
7) Sayuran mentah buat salad atau makan segar.

Okeh. Ada tak korang masak sayur macam kat atas ni 👆?

Kalau jawapannya ya Alhamdulillah masih banyak nutrien asal dalam sayuran yang korang masak. Tapi kan kita amik contoh la bila kita buat tomyam atau sup sayur lama tak kita masak? Agak2 sayur dalam tu ada nutrien lagi tak???

Itula saya sendiri sebenarnya tak hebat sangat bab makan sayur ni. Mengaku siap2 😁😁. Tapi saya punya konsep senang ja kalau sayur tu dah layu selayunya baik tak payah makan. Tak dapat apapun. Sebab tu ada hari saya tak makan langsung sayur especially bila makan kat luar. Tolong jangan tiru ya.

Lagipun sayuran zaman sekarang ni walaupun nampak segar bugar belom tentu ada segala nutrien yang sepatutnya ada. Sayur sekarang ni dah terdedah dengan banyak benda yang buat dia tak sebagus dulu lagi.

👉 Terdedah kepada pesticid,herbasid waktu dalam proses penanaman
👉 Nutrien dari tanah pun tak berapa nak ada sebab peniaga nak sayur cepat besar dan cepat2 tanam sayuran baru
👉 Pencemaran tanah dan udara yang tak terkawal
👉  Pengklonan atau R&D banyak ubah dna asal sayuran

Jadinya sayuran mentah pun dah tak berapa bagus sangat dah. Sebab itu lah kalau orang cakap "aku selalu makan sayur tak makan vitamin pun takpe kan???" Saya akan jawab teruskan makan sayur tapi pengambilan vitamin atau makanan tambahan itu masih relevan dan perlu untuk tampung keperluan nutrien yang lompong dalam badan kita 😊. Lebih baik lebih dari tak cukup nutrien dalam badan. Betul tak? Tepuk dada tanya selera anda okay??

So macam mana? Kesimpulannya walaupun makan sayur setiap hari kita masih lagi perlu makan suplemen atau vitamin untuk menampung kekurangan nutrien dalam badan kita.  Dan pastikan korang pilih nutrien yang berasaskan semulajadi,selamat dan berkesan.  Dan pastikan juga suplemen yang korang makan ada #landmarkstudy dan bukan produk segera di pasaran.

Takyah rungsing-runsing pilih ja suplemen Shaklee yang dah dibuktikan selamat oleh #landmarkstudy 😉

Umie -0174997159
Pengedar Shaklee Sah Anda


2 comments:

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com