Saturday, 13 September 2014

Cara Rawat Sakit Sendi Dan Tulang

Sendi-sendi berfungsi untuk melicinkan pergerakan diantara pertemuan dua tulang.Sendi-sendi anda ada di bahagian bahu, pergelangan tangan,punggung, lutut,buku lali,dan jari kaki dan tangan. Kalau kita pandang ringan masalah sakit sendi memang buruk padahnya. silap-silap hai bulan langsung tak boleh berjalan. Penyakit sendi tulang terjadi tidak kira umur. So sapa-sapa pun berpotensi kena sakit sendi nie.

Bagaimana Ia Boleh Terjadi?

Biasanya kita tidak mempunyai kerosakan terhadap sendi dan tulang. Kesakitan sendi berpunca dari lapisan kulit, otot, ligamen, sendi atau pangkal saraf.

Kenapa kita mengalami kesakitan sendi? 

Antara sebab2nya :
  • Mungkin melakukan aktiviti yang berat seperti mengangkat berat,
  • Postur yang tidak elok, kecederaan atau pergerakan tidak betul dan menyebabkan terseliuh atau ligamen atau otot yang terkoyak menyebabkan sakit sendi
  • Obesiti
  • Kecacatan anggota
  • Kecederaan disebabkan kemalangan atau bersukan.
  • Sakit sendi arthritis
  • Sakit dari pangkal saraf (seperti saraf yang terhimpit)
  • Penyakit tulang
  • Ketumbuhan
  • Jangkitan kuman
  • Penyakit kronik

Cara merawat sakit sendi tulang

Sakit ringan akan reda dengan langkah-langkah mudah seperti :
  • merehatkan sendi dengan penggunaan pengampu(splint).
  • Kenakan ais yang dilipat dalam tuala pada sendi yang tercedera sekurang-kurangnya 30 minit untuk mengurangkan bengkak dan kemerahan atau keradangan.
  • Selangkan penggunaan pek sejuk dan panas selepas 3 hari. Urut lembut membantu peredaran darah
  • Guna kasut bertumit rendah
  • Makan ubat penahan sakit
  • Kurangkan berat badan - dapatkan berat badan ideal.  Anda mungkin berminat  >>>> Set Kurus Shaklee

Cara Cegah Sakit Sendi



  • Postur- elakkan berdiri atau berjalan secara bongkok
  • Tidur di atas tilam yang keras
  • Elakkan mengangkat barang berat semasa sakit
  • Bersenam - senaman kerap akan memastikan otot dan sendi berfungsi dengan lancar
  • Pengurangan berat badan boleh membantu
  • Amalkan regangan dan rehat apabila memandu terlalu lama, berdiri atau duduk yang lama

Satu lagi cara untuk yang paling selamat ialah dengan pengambilan supplemen semulajadi dari Shaklee.
Bagi pendapat peribadi saya sudah sampai masa kita tinggalkan ubat-ubatan kimia/antibiotik yang sudah semestinya akan meninggalkan side effect pada organ badan kita.




1.Joint Health Tablet

- Mengandungi esktrak Boswellia yang menyokong keselesaan sendi.
- Mengandungi ekstrak jagung yang membantu meningkatkan kesan kusyen.
- Memelihara tisu penyambungan yang sihat.

2.  Ostematrik

- Ia lebih dari sekadar kalsium. 
- 1000mg kalsium daripada sumber-sumber yg mempunyai tahap kepekatan yg tinggi dan mudah diserap dari alam semulajadi.
- 400mg magnesium pulak membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
- 400IU Vitamin D pula utk merangsang penyerapan kalsium.


- Meningkatkan sistem imun badan.
- Anti radang serta menyokong sendi


Sebagai permulaan anda boleh dapatkan supplemen ini mengikut bajet masing-masing. Apa yang kita nak bukanlah kesan yang drastik tapi kesan yang konsisten serta berterusan. 




0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com