Sunday, 21 May 2017

TIPS MENANGANI MASALAH KOLESTROL TINGGI

Masyarakat Malaysia sangat sinonim dengan masalah Kolestrol tinggi.  Dulu masalah ni hanya berlegar di kalangan orang2 tua sahaja.  Sekarang segenap lapisan masyarakat terdedah dengan risiko kolestrol tinggi.



Apa Sebenarnya Kolestrol???


Kolestrol adalah sejenis komponen sterol yang penting dalam metabolisma serta penghasilan hormon.  Penting jugak kolestrol ni untuk badan kita. Tak boleh langsung takde.  Terdapat dua jenis kolestrol :

1) LDL - Low Density  Lipoprotein (Kolestrol Jahat)


Agak2 Kenapa orang panggil kolestrol jahat??
Sebabnya jika paras LDL tinggi ia membawa kepada masalah pengumpulan kolestrol dalam arteri.

2) HDL - High Density Lipoprotein (Kolestrol Baik)


Ni kolestrol baik pulak.  Tugas dia membawa kolestrol dalam darah kepada hati,  di mana hati akan menyingkirkan kolestrol dari arteri.

Ini lah pointnya kolestrol bukan semuanya perlu kita buang atau kawal. Sel badan yang sihat sangat bergantung kepada HDL kerana HDL diperlukan oleh sel untuk bernafas, makan, berkumuh dan pelbagai fungsi metabolisma. Tapi LDL sebaliknya bertindak boleh merosakkan fungsi tersebut.

Apa Akan Jadi Jika Kolestrol Tinggi????


👉 Risiko strok
👉 Serangan jantung
👉 Penyempitan arteri
👉 Darah tidak mengalir dengan baik

Jadi Patut Kita Buat?????


✔ Kawal diet
✔ Perbanyakkan aktiviti fizikal
✔ Turunkan berat badan
✔ Jauhkan diri dari rokok dan alkohol

Pokok pangkal cara hidup kena diubah menjadi lebih sihat. Sebab tu ada yang cakap penyakit kolestrol tinggi ni penyakit orang kaya. Haaaa... logik tak? Sebab kita terlalu mewah dengan makan itu ini sehinggakan membawa kepada penyakit pulak kat badan kita. Tapi tak semua gitu.. Ramai lagi orang kaya yang menjaga kesihatan.

Makan Suplemen untuk Menjaga Kolestrol Dalam Badan Supaya tak Tinggi



Selain itu juga boleh memilih untuk mencegah dan mengawal kolestrol dengan Set Kolestrol yang 100% semulajadi,berkesan dan disokong oleh #landmarkstudyshaklee.


1) GLA Complex 


Berfungsi membantu mengurangkan LDL (kolestrol jahat dalam badan). Ia juga bertindak menghalang pembekuan darah, merangsang peredaran darah, pengembangan salur darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, mengelakkan masalah jantung seperti arteriosklerosis dan myocardial infarction.

 2) Vitamin C

Berfungsi mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis,thrombus,menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

3) Vitamin E


Vitamin E membantu mempertingkatkan kolestrol HDL dalam darah, mengurangkan tekanan darah, menghalang platlet darah melekat ke dinding arteri, menghalang anemia hemolitik dan penyakit jantung.


4) Lecithin

Lecithin pulak bertindak sebagai "pembersih" salur darah,pengambilan tambahan membantu mengemulsi dan metabolisma lemak, kolestrol dan trigliserid di dalam tubuh.


5) Vivix

Resveratrol dalam Vivix hasil gabungan beberapa polifenol terbukti membantu merendahkan kolestrol, menghalang oksidasi kolestrol LDL,merendahkan tekanan darah pada tahap normal. Oksidasi LDL adalah salah satu penyebab penting penyakit kardiovaskular.  Ia juga terbukti mampu menjarakkan kita dari risiko kanser.

6) Omega Guard 

Membantu mencegah penyakit saluran darah dan strok. Ia membantu merendahkan kolestrol,menghindar pembekuan darah di dalam badan, membantu mengekalkan kesihatan trigliseria dan kolestrol LDL serta membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

7) Phytocol-St

Phytocol sangat sesuai untuk kontrol kolestrol. Fungsinya ialah menurunkan kadar kolestrol secara semulajadi. gabungan sterol dan stanol membantu mengurangkan jumlah kolestrol yang diserap oleh darah. 

8) Alfalfa

Alfalfa berfungsi menyingkirkan lemak dan kolestrol dari dalam badan. Kajian kliniksl terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol,mencegah sakit jantung, strok dan darah tinggi. Hanya Alfalfa mengandungi saponin seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap kolsestrol.

9) Garlic

Garlic pun membantu menurunkan kolestrol,LDL, trigliserid dan kelikatan darah, mengurangkan bekuan darah, meingkatkan LDL,melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.

Banyak kan suplemen aka vitamin yang mampu membantu kita mengawal kolestrol pada tahap terbaik di dalam darah. Jika berminat untuk membeli secara dalam online boleh klik  SET LENGKAP MENGAWAL KOLESTROL . Atau anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi secara percuma dan pembelian vitamin mengikut bajet anda :).

Umi Kalsom Awang Hat
Call/Whatsapp : 017-4997159 

0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com