APA PATUT BUAT BILA SELALU KURANG MOTIVASI DAN MUDAH DOWN?

Korang mudah patah semangat dan down tak bila tak berjaya buat sesuatu? Dulu saya mudah down dan patah semangat. Sekarang pun pernah jugak jadi camtu hahaha... .Tapi sangat jarang dah. Nak tau apa yang saya  buat sehingga mampu improve tahap motivasi saya? Teruskan membaca.


Rupa-rupanya kan semua ni terjadi disebabkan kurangnya aktiviti neurotransmitter di dalam otak kita. Haaa... Tudia jangan tak tau semuanya ada kaitan dengan sains. Serotonin atau 5-hydroxytryptamine adalah neurotransmitter monoamine. Biochemically berasal dari tryptophan, serotonin terutamanya ditemui dalam saluran gastrousus, platelet darah, dan sistem saraf pusat haiwan, termasuk manusia.


Serotonin adalah neurotransmitter yang memainkan peranan yang besar dalam mood, pembelajaran, mengawal selera makan, dan tidur. Ia secara meluas dipercayai bahawa serotonin yang rendah adalah penyebab utama kemurungan.

Apa jadi jika tahap serotonin rendah?



Camni cara serotonin bertindak. Bila tahap serotonin pada tahap normal kita akan rasa bahagia, tenang dan gembira. Tapi bila kita dalam keadaan stress serotonin akan digunakan lebih banyak dari biasa. Jadi badan kita akan kekurangan chemical serotonin. Tu yang jadi depress,kurang semangat dan mudah down tu.


Dalam badan & otak kita ada sel khusus yg dikenali sebagai NEURON. Neuron ni fungsi dia khas sebagai sel yg membawa & menyimpan maklumat untuk tindak balas seterusnya. Contohnya, neuron dalam saraf membawa maklumat rasa sakit pada tangan akibat terpegang benda panas kepada otak. Neuron di dalam otak pula membawa maklumat dari otak kepada anggota badan untuk bertindak supaya mengalihkan tangan tersebut dari benda panas yg menyakitkan tersebut.


Neuron tidak bersentuhan atau berinteraksi secara terus (direct) antara satu sama lain untuk saling menyampaikan maklumat. Tetapi, ada satu unsur kimia yg 'menghubungkan' antara neuron agar 'maklumat' yg dibawa dapat disampaikan ke destinasinya. Unsur kimia ini dikenali sebagai NEUROTRANSMITTER. Kira macam 'ejen' la Neurotransmitter ni. Ejen penyampai maklumat.
.
Dalam otak kita, terdapat 4 Neurotransmitter yg paling utama iaitu:
.
🔹SEROTONIN - menseimbangkan selera makan & kemampuan untuk tidur dengan baik.
🔹DOPAMINE - mengawal keseimbangan mood, emosi, tenaga, attitude & motivasi diri.
🔹GABA - membantu diri untuk relaks.
🔹ACETYLCHOLINE - membantu memproses maklumat & daya ingatan.
.
4 Neurotransmitter utama ini boleh menjadi penggalak ataupun penghalang kepada neuron dalam menjalankan fungsinya membawa, menyimpan & menyampaikan maklumat. Macam mana tu?
.
Jawapannya, jika sel (neuron) kita mendapat 'makanan' yg sihat, maka akan sihatlah hasil tindak balasnua. Tapi, kalau neuron kita tak mendapat bekalan 'makanan' yg sihat atau mencukupi, maka akan tak sihatlah hasil yg keluar dari tindak balas sel-sel otak kita tu. Akibatnya, terjadilah rasa down, rasa macam diri kita tak berguna, rasa tak penting, rasa tak dipedulikan atau paling parah, rasa macam "lebih baik aku mati je macam ni". Sebab? Sebab Neurotransmitter yg dikeluarkan tu tak positif. Maka, tak positif lah hasilnya.


Cara Tingkatkan Tahap Serotonin Dalam Badan Pada Tahap Yang Sepatutnya?



Berikan badan anda keperluan suplemen untuk meningkatkan aktiviti serotonin di dalam otak supaya sentiasa dalam keadaan mencukupi. Jangan TAK TAHU OTAK KITA PUN PERLUKAN SUPLEMEN tau. Macam mana suplemen berfungsi?

B Complex  → B9 (asid folik)  membantu memperbaiki fungsi saraf serta bantu mengurangkan stress

Lecithin → Meningkat tahap fokus

Omega Guard → DHA menjadikan reseptor serotonin lebih terbuka, manakala EPA meningkatkan pelepasan serotonin dari neuron.

Performance drink → Elektrolit membantu memberikan tenaga dan meningkatkan bendalir dalam badan

ESP → Membekalkan kesemua asid amino yang diperlukan oleh tubuh.

Jadi jangan ambil mudah kalau korang seorang yang mudah patah semangat, down tak semena-mena dan selalu negatif. Jom take precaution dengan bekalkan suplemen untuk Kegembiraan  ðŸ˜‰ . Jom dapatkan Set Elak Mudah Down dari saya. Hubungi 017-4997159 dan saya akan memberikan konsultasi terbaik untuk anda semua. 

No comments:

Post a Comment