Sunday, 20 September 2015

KENAPA SHAKLEE TIDAK BERKESAN WALAUPUN DAH CUBA LEBIH DARI SEBULAN

Assalamualaikum dan selamat pagi

Ramai yang mengadu kat saya kenapa makan shaklee tidak berkesan walupun dah cuba lebih dari sebulan. Tak kurang pulak yang mengadu makin sakit pulak selepas cuba shaklee. Selalunya dialog diorang lebih kurang macam ni.....

Akak sejak makan B Complex selera makan naik mendadak. Makin stress pulak jadinya.

Dah 2 botol GLA saya amik tak pregnant pun. tak nak amik lagi la.

Saya makan set kulit cantik tak berkesan pun. Sama ja. Malas la nak makan lagi

Saya tak larat nak g tandas la. Sejak amik shaklee ni asyik nak shishi ja......

Tu baru sikit tau. Banyak lagi keluhan dan rintihan customer yang mengadu kat saya. Sebenarnya banyak faktor yang menyebabkan pengambilan vitamin shaklee tidak berkesan. Lagipun cuba korang fikir secara logik dalam kehidupan kita seharian bukan kita mengadap,makan vitamin saja kan? Banyak lagi boleh jadi penyebab badan kita tak dapat serap nutrien dari vitamin secara optimum.

Meh saya nak huraikan sedikit sebanyak sebab dan asbab kepada terjadinya persoalan kenapa shaklee tidak berkesan walaupun dah cuba lebih dari sebulan.

Pengambilan air Kosong Yang SEDIKIT setiap hari



Ini antara puncanya. Ramai yang salah anggap yang minum air manis pun dikira air jugak. Haaa.... takleh gitu dik. Jika kita nak penyerapan nutrien secara optimum kenalah minum air kosong sekurang-kurangnya 3 litre sehari. Lagi banyak lagi bagus. Air kosong ni bertindak sebagai pelincir bagi melancarkan lagi penyerapan nutrien oleh badan kita. Proses detoksifikasi dan pengeluaran toksin dari badan akan berjalan dengan lancar. Air kan adalah bahan utama untuk aktiviti enzim dan kawalan suhu badan bagi membolehkan  darah menghantar oksigen dan nutrien kepada sel ke seluruh badan. Sebab tu kalau kita minum air sikit ja setiap hari semua proses jadi terganggu dan kurang efektif.

Makan Vitamin Sekaligus Tak Ikut Jadual



Ni satu lagi punca kurangnya keberkesanan vitamin yang kita amik. Bayangkan kita amik 6 jenis vitamin secara serentak. Ginjal kita terpaksa bekerja lebih keras untuk memproses segala vitamin yang kita makan tadi. Ini memang tak baik dan memudaratkan ginjal kita. Ia boleh mengakibatkan kepekatan darah kita meningkat. Takut nanti lain pulak yang jadi. Kasihanilah ginjal@buah pinggang kita ya. Pastikan lah kita konsisten amik vitamin mengikut waktu atau jadual yang disarankan.

Pengambilan Kafein Bersama Dengan Vitamin



Pengambilan kafein bersama dengan vitamin adalah BIG NO dalam undang-undang pengambilan vitamin. Ia akan menghalang penyeraan nutrien vitamin yang kita ambil. Akan berlaku pembaziran kepada vitamin yang kita amik sebab badan tak dapat serap nutrien secukupnya.

Pengambilan Vitamin Bersama Ubat



Bagi yang masih perlu mengambil ubat dari hospital pastikan jarakkan pengambilan vitamin sekurang-kurangnya 3 atau 4 jam. Kalau kita amik kedua-duanya secara serentak ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh yang menyebabkan gangguan penyerapan yang baik untuk kedua-duanya.

Tidak Konsisten Dalam Pengambilan Vitamin



Ni lagi satu yang ramai orang buat. Rasa nak makan baru amik. Tak konsisten mengikut jadual yang diberi. Kita harus faham kesan pengambilan vitamin pada badan selalunya berlaku perlahan-lahan. Ia jugak bergantung kepada keadaan dalaman badan kita. Jika terlalu banyak toksik dalam badan prosesnya menjadi lebih panjang.

Memulakan Pengambilan Vitamin Tanpa Detoks Terlebih Dahulu



Bagi seseorang yang tak pernah langsung amik mana-mana vitamin sebaiknya mengambil vitamin untuk detoks terlebih dahulu. Ini penting untuk keluarkan semua toksin2, bahan kimia yang melekat dalam tubuh. Sebaiknya bagi la masa pada diri sendiri untuk melalui proses ini dengan perlahan-lahan. Sebab itu kita saya selalu akan pastikan tahu keadaan semasa customer sebelum cadangkan apa-apa vitamin sebagai permulaan. Contohnya bagi seorang perokok yang nak mulakan pengambilan vitamin disarankan detoks terlebih dahulu dengan mengambil vitamin anti-oksidan seperti vitamin E, Garlic Complex atau lebih bagus sekali Vivix. Kenapa? Kerana tubuh badan perokok banyakkkkkk sangat toksin-toksin yang terkumpul di dalam badan mereka. Tak boleh melulu ambil sebarang vitamin sama seperti orang lain.

Tidak Tahan Pada Healing Krisis



Yang ni tak ramai yang paham. Ada sesetengah mereka yang dalam minggu pertama makan vitamin sakit-sakit badan, lemah longlai dan selalu kerap ke tandas terus berputus asa. Jangan....... Itula namanya Healing Crisis. Tubuh sedang melalui prses detoksifikasi. Bersabar la ya. In Sha Allah jika kita sabar pasti kita mampu lalui proses ni. Tak lama pun. Selepas tu badan kita akan mula bertindak balas yang positif dengan vitamin.

Pantang Larang Vitamin



Ada jugak yang tak ikut pantang larang atau cara makan vitamin yang dimakan. Contohnya multivitamin vitalea tak boleh diambil bersama dengan susu kerana unsur magnesium dan besi yang ada dalam vita lea akan terganggu penyerapannya dengan kehadiran kalsium yang terdapat dalam susu. Rugi kan? Contoh lain, vitamin E tak boleh diambil dengan Alfalfa kerana ia boleh mengganggu penyerapan vitamin E. So kalau dah dimaklumkan janganlah buat okay hehehe....


Ha.... camna? Ada tak antara senarai yang saya bagitau kat atas ni terkena diri sendiri? Kalau ada jangan risau belum terlambat untuk berubah. Ingat tau badan kita ni sangat kompleks dan sensitif. Sebab tu tak mudah bagi tubuh kita dengan senang ja serap segala nutrien jika cara hidup kita tunggang terbalik. Jika risau dapat nasihat dan konsultasi yang salah carilah agen yang betul-betul boleh membantu anda.

Jangan segan-segan untuk hubungi saya ya :)



Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra
FB : Umi Kalsom Awang Hat

0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com