Thursday, 9 March 2017

KAITAN OMEGA -3 DAN KERADANGAN

Dalam dunia nih, kau tahu, semua benda perlukan keseimbangan, berpada-pada, tak boleh kurang dan tak boleh berlebihan. Hahhaa, bahkan dalam organisasi badan manusia, yang sangat complex, sebaik baik kejadian, pun perlukan keseimbangan. Hhaha, ok yang ni mukadimah. Kata kunci dia ingat, keseimbangan.

KERADANGAN : BAIK DAN BURUK


Keradangan ni , perlu ke tak perlu ? Ok aku jawab senang je. Perlu dan tak perlu. Bila masa perlu ? Bila kau mengalami jangkitan kuman, ada luka sikit. Masa ni keradangan akan mula bertindak. Mana nak tahu ? Kau tahu kan bengkak ? kulit merah-merah, itu semua keradangan positif. ye,  kalau takda keradangan nih, susah kuman-kuman semua nak mati. Macam  demam panas lah . Semuanya antibodi kita nak lawan anasir anasir yang mengacau badan kita.



KERADANGAN PUNCA PENYAKIT KRONIK


Yang tuh keradangan level baik punya. Tapi kau jangan biarkan level tak baik. Yang ni jadi masalah besar, biasanya banyak penyakit  kronik berlaku disebabkan keradangan buruk nih. Kalau kau teruk sangat, dia ni penyebab utama NECROSIS yang aku cerita dulu tuh. hahah amek kau. Jadi keradangan ni gila hebat. Memang kalau tak dijaga, boleh rosakkan jiwa dan raga.

MACAM MANA NAK HALANG KERADANGAN JAHAT ? BERMULA DENGAN SINTESIS EICOSANOID


Hahhaa, eicosanoid nilah antara punca  kenapa berlakunya keradangan. Ok. Eicosanoid ni aapa ? Dia ni bahasa mudah bila kau ambil Omega-3 dan OmeNga-6. takpun lemak tak tepu tuh. Eicosanoid ni  adalah hasil sintesis yang berlaku bila kau ambil omega-3 dan omega-6. Antara jenis jenis dia ialah macam prostalanding, tromboxin dan lain lain lagi. Ok, eicosanoid ni ada jenis.  Satu dia PRO-KERADANGAN, dan satu lagi dia akan hasilkan ANTI-KERADANGAN.


MANA DATANGNYA PRO-KERADANGAN ?


Jawapannya  adalah pada makanan kita lah. Hahhaa, kau tahu tak, kalau kita  makan makanan biasa. kita akan dapat banyak  omega-6.  Ye omega-6 , tapi omega-6 nih, jenis pro keradangan. Dia  akan hasilkan eicosanoid yang galakkan lagi keradangan. Tapi nak cakap, kalau kau ambil  sumber omega-6 yang bagus  macam GLA, yang tuh dia akan hasilkan eicosanoid yang anti-keradangan. Hahaha, cuba kau refer gambar yang ada makanantuh. Sekali kau ambil benda bergoreng, habis dia bagi kau omega-6 yang jenis pro keradangan. Yang pro keradangan ni, kalaumelampau banyak, tuh yang jadi  necrosis tuh, hahaha.

OMEGA-3 : EICOSANOID ANTI-KERADANGAN


So bila  banyak bebenor omega-6 tak bagus nih, kau kena kaunter balik kaw kaw dengan Omega-3. Hahhaha, kau nampak tak ? Geng omega-3 nilah bagus, dia boleh bagi eicosanoid yang anti-keradangan. Dia kasi lawan balik, barulah kau boleh fight  keradangan tuh. Hahha, best tak ? Sebab tuh  ,  kau kena ambil omega-3 nih, kalau dah mula rasa tak best badan, dah mula kena sakit sendi, dah mula rasa sakit dada, dah mula rasa buasir. Barulah tak rasa sakit. Bagus kan Omega-3 ?

SUMBER OMEGA-3 TERBAIK


Hahha, kau tengok balik gambar yang aku  bagi nih, ikan bela pun kasi omega-6 yang tak bagus, yang jenis pro keradangan punya  eicosanoid. Sebab tuh nak tak nak, kau kena ambil suplemen omega-3 best punya, ada #landmarkstudy punya, bukan sembarangan. Kalau tak, badan kau setiap hari akan dapat omega-6  yang pro keradangan nih, lama kelamaan kau akan dapat sakit kronik macam kencing manis, nyanyuk, sakit sendi, sakit jantung malah kanser  pun boleh. Jaga-jaga ye,


Hahhaa, eicosanoid nilah antara punca  kenapa berlakunya keradangan. Ok. Eicosanoid ni aapa ? Dia ni bahasa mudah bila kau ambil Omega-3 dan OmA.

Sumber : Diet Diet Sihat

Haa.... jelas tak betapa kita sangat perlu makan Omega -3 dan Omega -6 secara seimbang setiap hari. Kalau rasa tak mampu nak makan makanan yang ada Omega -3 dalam kuantiti yang sepatutnya korang boleh ja telan Omega Guard Shaklee. Dijamin dari sumber semuljadi tau. Kalau nak beli secara terus atas talian klik Omega Guard Shaklee. Kalau nak beli melalui saya pun boleh, Hubungi no 017.499 7159. Wassalam.

2 comments:

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com