Tuesday, 12 April 2016

KENALI MAKANAN KAWAL SELERA MAKAN

Assalamualaikum semua. Sebenarnya dah lama dah nak tulis entry ni tapi tak berkesempatan. Baru-baru ni kat media banyak bincangkan golongan muda sekarang ni makin ramai menghidap penyakit berbahaya seperti  darah tinggi,sakit jantung,kanser dan sebagainya. Memang sangat menakutkan. Dulu-dulu kita biasa dengar penyakit sebegini hanya berlaku di kalangan warga tua sahaja. Apa sudah jadi??????

Fenomena macam ni berlaku disebabkan banyak faktor antaranya cara hidup yang tak sihat, kurang bersenam, pemakanan yang tak sihat dan persekitaran yang kotor serta tercemar. So apa kaitan dengan entry saya kali ni???? Haa... Sebenarnya saya nak bantu kawan-kawan untuk cuba kawal selera makan dengan pemilihan makanan yang betul. Teruskan membaca.......

Nak kawal selera makan memang payah kan? Ramai kawan yang mengadu bukan aku tak nak kontrol makan tapi tak mampu. Makanan tu asyik panggil aku ja.hahahhaha... Macam-macam alasan yang dok dengar kawan-kawan cakap. Tahu tak sebenarnya ada beberapa jenis makanan yang membantu mengawal selera kita. Kalau nak tahu jom teruskan membaca.


1. Oat

Dengan mengambil hanya dua hidangan oat mampu menurunkan kolestrol LDL sebanyak 5% dalam masa enam minggu. Wow menarik kan... Kunci utama membunuh kolestrol adalah beta-glucan yang mana oat ini mampu menyerap LDL dan menyingkirkan lemak dari badan.

2. Cendawan

Makanan ini mampy mencegah lemak dan penggalak imun sehingga membantu meningkatkan pengeluaran dan aktiviti sel darah putih. Jumlah yang disyorkan setiap hari adalah 1/4 kepada 1 auns yang mana anda boleh manambahkan cendawan ini ke dalam sayur,pasta atau telur dadar.

3.  Asparagus


Sayur rangup ini dapat membekalkan inulin iaitu satu serat khas yang membantu bakteria baik di dalam saluran penghadaman anda. Grill asparagus atau makan bersama krim sup boleh meningkatkan mood anda dalam menjalani kehidupan seharian. Boleh cuba ni. Asparagus ni jarang ada kat kedai-kedai biasa. Kalau nak kne cari kat pasaraya besar.

4. Pisang

Mengambil pisang pada size sederhana mampu meningkatkan tenaga berpanjangan selain menahan lapar dalam masa yang lama. Kandungan B6 membantu otak menghasilkan serotonin. Lebih banyak serotonin yang dihasilkan,semakin kurang rasa tekanan atau susah hati. Hidangan muffin pisang memadai untuk mereka yang diet.

5. Bawang

Di sesetengah negara, bawang dianggap mampu mengubati pelbagai penyakit bermula daripada diabetes sehinggalah rawatan meningkatkan prestasi olahraga. Bau pada bawang mampu menentang penyakit kardiovaskular. Memasukkan bawang ke dalam masakan mampu menambah rasa pada masakan yang boleh menentang rasa cepat lapar.



Ini lah 5 jenis makanan yang boleh membantu mengawal selera makan anda. Sebenarnya kita sendiri banyak yang tak tahu kelebihan makanan yang kita makan setiap hari.

Jika nak lagi mudah minum ja Vivix yang mampu menjaga kesihatan kita secara menyeluruh. Sangat mudah. Hanya minum 1 sudu teh setiap hari dan bersedia untuk kesan yang sangat menakjubkan. Sama seperti makanan rendah kalori yang lain, anggur muscadine yang ada dalam Vivix membantu untuk kita mendapatkan dan mengekalkan berat badan yang sihat. Anggur muscadine kaya dengan serat dan air iaitu dua kandungan yang membantu membuatkan kita rasa kenyang tanpa menambah kalori.




Umi Kalsom
017 4997159
Pengedar Shaklee Di Puchong
COD Area : Puchong, Bandar Kinrara, Saujana Putra, Putra Height, Shah Alam
FB : Umi Kalsom Awang Hat
FB Page :Pengedar Shaklee Puchong - 0174997159
Instagram : www.instagram.com/@umikalsomawanghat

0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com