Tuesday, 13 May 2014

Lifestyle Baru Untuk Penghidap penyakit Fatty Liver

Apakah penyakit “Fatty Liver”?

 Fatty liver adalah gejala awal yang dapat menimbulkan masalah pada organ hati dan gangguan fungsi hati. Fatty liver merupakan pembengkakan hati yang disebabkan oleh adanya penimbunan lemak (Lipid) yang berlebihan di dalam sel-sel hati. Jika hati mengalami pembengkakan maka hati atau liver menjadi tidak berfungsi. Kemudian akan timbul gejala-gejala dari penyakit hati atau liver yang disebabkan oleh berbagai faktor penyebab.














Berikut di antara penyebab pembengkakan hati ( fatty liver ), diantaranya :


1. Seseorang yang memiliki berat badan yang berlebihan / kegemukan (obesiti).

2. Menderita kencing manis (diabetes).

3. Efek sampingan dari pengambilan minuman beralkohol dan bersoda.

4. Efek sampingan dari pengambilan ubat-ubatan kimia.

5. Seseorang yang kekurangan gizi atau akibat dari diet rendah protein.

6. Akibat berlebihan mengambil vitamin A sehingga mengakibatkan tubuh mengalami keracunan vitamin A.

7. Fibrosis (bersamaan dengan kurang gizi).

8. Terlalu banyak consume makanan yang mengandungi lemak seperti makanan yang menggunakan banyak santan, makanan pedas, goreng dan makanan atau minuman yang banyak menggunakan bahan pengawet makanan.

 Pada fatty liver atau pembengkakan hati atau liver tidak menimbulkan gejala yang signifikan , namun apabila seseorang tidak mampu mengendalikan diri terhadap sebarang makanan yang mengandung risiko tinggi terhadap gangguan fungsi hati, maka lambat laun seseorang yang menghidap penyakit liver akan menunjukkan gejala yang dapat dilihat, seperti perubahan pada warna selaput mata yang putih menjadi kuning, perubahan pada warna urine menjadi kuning atau coklat, sering mengalami nyeri terutama pada perut bahagian atas, sering merasa mual ingin muntah, timbul bau mulut dan bau badan yang tidak sedap.

Cadangan Diet Dan Cara Hidup Sihat

1. Menjaga kebersihan diri dan persekitaran. Amalkan kebiasaan mencuci tangan sebelum dan sesudah menyentuh sesuatu dengan menggunakan sabun khusus pembersih tangan (hand soap) agar bakteria dan kuman yang bersarang pada kulit tangan mati. Menjaga kebersihan persekitaran tempat tinggal mulai dari dalam rumah dengan menyediakan tempat pembuangan sampah kecil, menutup makanan dengan tudung saji, kebersihan toilet dan sebagainya.

2. Minum air mineral minimum sehari 3 liter atau disesuaikan dengan keperluan dan keadaan kesihatan anda.

3. Menghindari makanan yang banyak mengandungi lemak dan bahan pengawet. Bila tubuh banyak menyimpan dan menimbun lemak maka akan menyebabkan penurunan salah satu fungsi organ tubuh dan mudah diserang penyakit. Hindari makanan seperti makanan yang banyak menggunakan santan, makanan pedas, makanan yang menggunakan bahan pewarna kimia dan bahan pengawet makanan.


4. Lebihkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Buah dan sayur merupakan sumber energi yang mengandung gizi, mineral, zat besi, magnesium, vitamin dan sumber nutrisi lainnya yang terkandung dalam buah dan sayur. Kerap memakan sayur-sayuran dan buah-buahan yang banyak mengandung vitamin A, B, C dan D serta vitamin lainnya. Buah yang sesuai bagi pesakit penyakit liver atau hati seperti buah betik, jeruk, pisang, epal, mangga dan yang harus dihindari adalah buah nanas, nangka, durian. Ketiga buah tersebut mengandung zat yang dapat menyebabkan gangguan pada hati.

5. Menerapkan dan menyeimbangkan nilai gizi yang diperlukan oleh tubuh. Pengambilan makanan yang diperkaya dengan karbohidrat, protein, zat besi dan zat gizi lainnya sangat penting untuk tubuh. Dengan menyeimbangkan keperluan gizi dan nutrisi dalam tubuh, misalnya ikan, telur, roti, gandum, nasi merah, kacang polong, kacang merah dsb. Tentunya semua itu harus di imbangi dengan gaya hidup, kebiasaan hidup yang baik dengan menghindari kebiasaan buruk.

6. Satu hal yang paling penting bagi penderita penyakit hati adalah menghindari makanan dengan selera pedas, menghindari makanan yang mengandung rasa masam, mengurangi kebiasaan minum air sejuk dan makanan bergoreng.

7. Rehat yang cukup minimum 6-7 jam setiap hari.

8. Olahraga yang teratur setiap hari disesuaikan dengan kemampuan dan keadaan kesihatan anda minimum 2 kali dalam seminggu minimum 1-2 jam setiap sesi. 8. Pengambilan suplemen tambahan sebagai salah satu upaya membantu memperkuat sistem imun atau pertahanan diri dan tubuh dari serangan penyakit.

 9. Melakukan konsultasi dan pemeriksaan lebih terperinci dengan doktor , jika anda adalah pesakit penyakit hati untuk mendapatkan penerangan lebih lanjut.

10. Jika sudah terbukti anda mengalami gangguan fungsi hati tahap kronik doktor akan menyarankan melakukan operasi pembedahan atau transplantasi hati. Oleh sebab itula saya ingin mencadangkan set yang boleh membantu anda memulihkan kesihatan anda dengan melengkapkan nutrisi,gizi serta meningkatkan daya tahan badan anda terhadap serangan penyakit. Badan yang sihat akan membawa kepada kehidupan yang lebih sihat secara menyeluruh.

 Set Cadangan Untuk Penyakit Fatty Liver

1. Meal Shakes












 - Lengkap dgn vitamin dan mineral
 - Detoksifikasi yakni kaya dgn serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus
- Mengandungi vitamin A,C,E,Zink,selenium yg merupakan agen anti-oksida yg bertindak melawan jangkitan penyakit dan proses penuaan

 2. Lecithin












 - Nature’s Emulsifier (Pengemulsi Semulajadi)
- Ia membantu badan menyerap nutrien larut lemak seperti vitamin A,D,E,K, Beta Caretone.

 3. Omega Guard












- Melancarkan peredaran darah
- Mencegah salur darah dari tersumbat
 - Omega 3 dapat mengelakkan strok
 - Mengekalkan tekanan normal darah
 - Merendahkan kolestrol

 4. Alfalfa














- Kaya dgn mineral galian
 - Merawat gangguan pencernaan
 - Mengawal kolestrol dalam darah
- Menyahkan toksik dalam tubuh
- Meningkatkan sistem pertahanan tubuh

 Cara Pengambilan

 1) Meal Shake – 2x sehari (boleh diambil bersama ESP atau diminum terus)
2) Lecithin – 3x sehari (maksimum 6 biji sehari) 3)
3) Omega Guard – 1 biji sehari. Seelok2nya selepas mkn mlm.
4) Alfalfa – 2x sehari (maksimum 10 biji sehari)


 Perhatian : Harus diingatkan items set vitamin Shaklee ini bukanlah bertujuan mengdiagnos atau merawat tetapi ia bertujuan melengkapkan nutrisi dalam badan. Nutrisi lengkap badan sihat. Badan yang sihat akan membawa kepada kesihatan yang lebih baik.

0 comments:

Post a Comment

Follow by Email

Copyright © Mama Ashraf.blogspot.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com