CARA IBU HAMIL BOLEH LAKUKAN UNTUK ELAK JANGKITAN VIRUS ZIKA

Assalamualaikum.

Bila sebut virus zika semua orang takut dan mengambil langkah berjaga-jaga terutamanya ibu hamil. Virus zika boleh berjangkit melalui 4 cara iaitu :

1. Sex atau hubungan kelamin
2. Proses Derma Darah
3. Plasenta - Ibu mengandung menjangkiti bayi dalam kandungan
4. Gigitan dari nyamuk aedes

Kes ke-3, Wanita berbangsa cina dan berumur 27 tahun tinggal di Taman Desa Harmoni, Johor Bharu. Pesakit tersebut sekarang mengandung sekitar 4 bulan dan merupakan anak pertama.

Pada mulanya, beliau mengalami masalah gatal-gatal, demam dan badan sakit pada 2 September. Antara sympton Zika adalah seperti berikut :

1- Demam
2- Gatal
3- Sakit Sendi
4- Mata Merah
5- Sakit Kepala
6- Sakit Badan

Pada 6th September, beliau positif dijangkiti virus Zika.

Menurut siasatan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) , 6 bulan lepas pesakit pernah ke Singapore. Tambahan pula suami yang berkerja di Geylang, Singapore dan selalu berulang-alik dari Singapore. Suami pesakit tersebut juga mengalami symptom Zika pada 2nd September dan telah dimasukan ke dalam wad untuk pemeriksaan lanjut.

Wanite tersebut kini dalam pengawasan dan dijaga di Obstetric dan Genecology dan kesihatan ibu dan baby akan dipantau. Ibu kepada pesakit juga membuat medical checkup tetapi tiada symptom Zika.

Setakat ini, KKM telah mengarahkan mana-mana wanita mengandung yang ada symptom Zika dan positif virus tersebut hendaklah dimasukkan ke dalam ward. Manakala mereka yang tiada symptom tetapi pasangan/suami ada infection, pemeriksaan kesihatan akan terus dilakukan buat mereka.

Menurut KKM:

>> Sehingga 7th September, telah confirm 3 Zika case :

1. Kes pertama iaitu Wanita di Bandar Botanic, Klang yang baru melawat anaknya di Singapore
2. Kes kedua di Sabah.
3. Kes ketiga di Johor.

>> 1 - 6 September, terdapat 30 pesakit yang mendapat symptom yang hampir sama dengan Zika tetapi semua didapati negatif virus Zika.

KKM menasihati kepada  :

>> Semua wanita yang ada virus Zika supaya elakkan dari mengandung and mengamalkan safe sex sekurang-kurangnya 8 minggu dari waktu yang didapati positif virus Zika.

>> Semua lelaki yang ada virus Zika supaya mengamalkan safe sex atau elakkan melakukan sex selama 6 bulan.

KKM juga menyarankan agar semua pihak bekerjasama dan memainkan peranan menjalankan aktiviti menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes setiap minggu. Tiada Aedes, Tiada Zika dan Denggi. Jaga diri korang okay!

Namun jika anda sedang mengandung apa yang patut anda lakukan sebagai langkah pencegahan?
Menurut satu kajian yang telah dijalankan di Universiti Puerto Rico dengan pengambilan Vitamin C secara megadose setiap hari mampu mengelakkan anda dari dijangkiti virus zika ini.




Jadi kurangkan risiko anda dari dijangkiti Virus Zika dengan pengambilan Vitamin C setiap hari. Jika anda tak tahu bagaimana usah risau. Saya ada untuk membantu. Mencegah lebih baik dari mengubati, Semoga Allah sama-sama melindungi kita semua dari virus berbahaya ini.


Wassalam

- Hubungi -


Umi Kalsom Awang Hat
Pengedar Shaklee Sah Anda

SMS/Call/Whatsapp:
017-4997159

Email:
umie5zal@gmail.com

2 comments:

  1. bnyk kes skrg ni..mudahan rmai yg titikberatkan bab sistem imun ni

    ReplyDelete
  2. Betul tu sis. daya ketahanan badan terhadap penyakit sangat penting supaya sentiasa terbaik. takde la mudah sangat kena serangan apa2 virus nanti.

    ReplyDelete