APA PATUT BUAT BILA IBU HAMIL DEMAM,BATUK DAN SELSEMA?

Assalamualaikum.

Batuk,demam dan selsema mudah menyerang tak kira masa dan ketika. Lagi azab kalau kena serangan demam,batuk dan selsema ketika sedang hamil. Tak kira la wakty trimester 1,2 atau 3.  Ada tak kawan-kawan yang pernah alami cerita sedih macam ni?


Waktu hamil Ashraf dulu saya pernah admitted hospital 2 minggu dan bed rest 1 minggu gara-gara batuk lama dan PP type 2 (Placenta Previa Type 2). Kebetulan kedudukan plasenta agak rendah. Bila batuk terlalu lama lagi lah buatkan plasenta lagi rendah. Berisiko bleeding tau uhuhu... eh... memang bleeding pun. Cuak ya amat. Terus gi check up kat Hospital Serdang. Apa lagi memang warded la uhuhu.... Pengalaman yang sangat-sangat tak dapat dilupakan. Ada masa saya kongsi ngan korang ya. Alhamdulillah sebelum discharge placenta back to normal dan batuk sembuh sepenuhnya.

So kali ni saya takde lagi la kena demam. Tapi bila batuk dan selsema melanda saya amik iktibar dan tak biar berlarutan. Takmo dah banana fruit 2 times hihihi....  Sebagaimana semua sedia maklum lah punca sebenarnya yang buatkan kita mudah terdedah dengan demam, batuk dan selsema semasa hamil ialah sistem pertahanan badan kita terlalu lemah dan tak mampu nak elak dari terkena virus batuk. Apa yang saya buat?

Ikhtiar Dengan Madu Kelulut

Kalau batuk melanda ja memang madu jadi pilihan saya. Saya akan minum madu sesudu sebaik saja bangun pagi dan sesudu sebelum tidur. Memang rasa kurang gatal kat tekak bila minum madu ni. Dan madu pilihan saya ialah madu kelulut. Rasanya agak masam sikit. Memang mujarab. Boleh tidur lena kalau minum madu sebelum tidur. Rasanya memang setiap rumah patut ada sekurang-kurangnya sebotol madu.

Banyakkan Minum Air Kosong/ Suam

Bila badan tak sihat macam ni paling penting minum air masak atau air kosong atau air suam yang banyak. Sebabnya bila kandungan bendalir dalam badan mencukupi suhu badan susah nak naik tinggi sangat. Makan vitamin pun senang serap. 

Tingkatkan Sistem Imunisasi Badan


Selain dari tu saya sediakan perisai siap-siap supaya badan saya mampu bertahan bila diserang batuk lagi. Korang pernah dengar tak tentang Nutriferon Shaklee? Kali ni saya memang cepat-cepat restock Nutrieferon dan minum satu sachet setiap hari. Rasa badan macam lain macam ja cepat-cepat saya minum nutriferon ni.


Ini lah dia Nutriferon yang sangat-sangat membantu saya cepat sihat

Nutriferon ni bagusnya dia bantu kuatkan sistem imun badan kita supaya lebih kuat lawan bakteria yang nak attact sistem pertahanan badan kita. Dia jugak bertindak lindungi badan kita daripada serangan influenza. Alhamdulillah saya minum selama 3 hari berturut-turut batuk dan selsema saya berkurangan dengan jayanya.

Yang bagus tentang nutriferon ni sebab bahan2 dia 100% berasaskan tumbuh tumbuhan iaitu biji labu,biji plantago asiatica,honeysuckle jepun dan bunga sunflower. Sebab tu saya tak risau minum nutriferon waktu pregnant.

Omega Guard ni memang bagus sangat untuk ibu hamil. Bukan untuk legakan batuk ja.


Lagi satu produk yang saya makan untuk cepat legakan batuk saya ni ialah Omega Guard. Sebabnya Omega Guard Shaklee ni fungsinya untuk meningkatkan sistem imun badan dan menyihatkan paru-paru. Yelah bila batuk paru-paru kita kan sakit sangat tambah-tambah bila batuk tak henti-henti. Rasa macam paru-paru nak pecah ja uhuhu... Omega Guard juga boleh kurangkan alahan, rendahkan kolestrol dalam darah dan lancarkan peredaran darah. Hasilnya kita pun tak sakit kepala.
Jangan taktau bila kita dah masuk trimester ke3 Omega Guard ni bantu tumbesaran & perkembangan otak janin dan bantu perkembangan memori. Kira serampang 2 mata la. Untuk legakan batuk, sihatkan badan dan rangsang perkembangan otak janin dalam kandungan kita.




Yang ketiga yang saya suka sangat makan megadose ialah Vitamin C Shaklee. Tau kenapa saya suka amik megadose? Sebabnya saya nak protect diri saya dari mudah dijangkiti virus bahaya contohnya Zika. La ni kan hot pasai Zika dah masuk Malaysia. Memang ada kajian yang oleh Unverisity Of Puerto Rico tentang cara nak elakkan jangkitan Zika ni especially untuk ibu hamil. Korang baca artikel kat bawah ni ya.


Haaa.... ni la tiga produk yang saya memang takkan tinggal bila badan mula rasa seram sejuk, hidung start nak berhingus dan mula start simptom-simptom batuk. Bagi saya lebih baik kita cegah dari ia betul-betul jadi teruk. Selain itu saya juga memang ambil Set Kehamilan Lengkap Shaklee untuk pastikan saya dan kandungan sama-sama dapat kebaikan dan sentiasa sihat. 


Kalau korang rasa taknak biar diri korang sakit baik pasang perisai siap-siap. Nah beli perisai tu tak susah pun. Hubungi ja no saya ni 017.499 7159. Berdesup ja saya pos hokay. Jangan risau saya menjual sekali dengan servis tip top :).

Ok la korang jaga diri elok-elok, makan makanan berkhasiat ya. Dan jangannnnnn stress ye hakak2 semua. Kita chill ja okay.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment