RAHSIA SUSU BADAN BANYAK SAMPAI BABY TIDUR ADA SENYUM

Assalamualaikum.....

Dilema ibu menyusu ialah susu badan cepat merudum dan supply tak cukup bila dah start kerja lepas habis ja tempoh berpantang. Mula lah stress dan bermula lah keterpaksaan campur susu formula. Saya faham sangat betapa kuat keinginan untuk menyusukan anak tapi nasib tak meyebelahi mereka.



Sebenarnya dalam nak pastikan susu badan banyak sampai baby tidur ada senyum bukanlah bergantung kepada makanan tambahan atau set milk booster semata-mata. Ini kenyataan tau. Walaupun saya jual produk-produk untuk penyusuan namun berdosa lah saya kalau overclaim sampai macam tu. Tak jujur namanya.



Yang paling penting ialah minda yang positif. Kerana apa? Kerana bila minda dan pemikiran kita sentiasa positif jiwa kita akan tenang, nyaman dan rasa bahagia yang tak terucap. Cuba pejam mata rapat-rapat dan bayangkan anda berada di sebuah padang yang hijau, angin sepoi-sepoi bahasa ditambah pula dengan kicauan burung berterbangan di atas kepala kita. Indah tak perasaan tu? Best kan? Automatik mesti kita akan tersenyum. Cuba apply bila nak mengepam fikir yang indah-indah ja. Tengoklah hasilnya akan lebih dari biasa.



Rahsia seterusnya ialah demand versus supply. Okay bila minda kita dah positif kita wajib faham apa itu demand versus supply. Konsep ni ialah bagi baby menyusu bila baby nak bukan tetapkan setiap 2 atau 3 jam wajib bagi baby menyusu. Big no dalam konsep menyusu tau. Demand ni maksudnya bila anak kerap menyusu secara direct payudara akan dikosongkan dengan kerap. Otak menerima signal bahawa kilang susu kena kerja lebih keras untuk hasilkan susu. Begitu juga bila kita kerap mengepam dan kosongkan payudara ikut jadual yang ditetapkan otak akan interprete bahawa permintaan semakin meningkat. Hasilnya susu badan akan bertambah dan cukup untuk keperluan bayi kita. Faham? 

Rahsia ketiga ialah kesihatan badan secara optimum. Waktu saya menghadiri Breastfeeding Workshop pakar nutrisi berkali-kali menegaskan betapa susu badan kita ni sikit atau banyak sangat-sangat bergantung kepada keadaan kesihatan fizikal, mental serta spiritual ibu itu sendiri. The most important  things ialah minset kena sentiasa positif, tenang dan emosi dalam keadaan terbaik. Pakar nutrisi juga memberi nasihat untuk memastikan pengeluaran susu badan sentiasa mencukupi segalanya sebaiknya bermula dari semasa hamil lagi. Ini lah yang saya sentiasa jaga.

          Ini lah dia set menyusu yang saya amalkan untuk penyusuan anak sulung saya. Ya saya mula amalkan sejak dari mula berpantang sehingga lah saya sekarang. Ini lah rahsia susu banyak sampai baby tidur ada senyum hihihi... Kadang-kadang siap boleh mengigau lagi (ini gurau ja hahaha) Set ni sangat-sangat membantu ibu yang sedang hamil,sedang berpantang dan sedang menyusukan anak.  Kecuali Alfalfa sahaja yang kurang digalakkan ambil semasa hamil. 



Banyak sangat sebenarnya. Biar lah saya kongsikan apa kebaikan yang saya sendiri dapat sepanjang amalkan set ini untuk menyusukan anak saya.


  • Alfalfa sangat membantu melancarkan pengeluaran susu badan sesuai dengan demand vs supply
  • ESP membantu memekatkan susu badan. So baby cepat kenyang dalam tempoh yang lama
  • Vita Lea (multivitamin) bantu badan saya lebih cergas dan segar walaupun terpaksa bangun malam
  • B Complex membantu saya mengawal stress dan tekanan sekaligus menenangkan emosi ketika menyusukan,memerah susu
  • Vitamin C sangat membantu menguatkan antibodi badan supaya susah nak terkena selsema,demam, batuk dan sebagainya
  • Ostematrix bantu melengkapkan keperluan kalsium yang badan saya sangat2 perlukan,mengurangkan risiko osteoporosis, sakit gigi dan lenguh badan.

Walaubagaimanapun jangan sesekali abaikan demand versus supply ya. Mengepam jugak kena ikut schedule supaya pengeluaran susu tidak terjejas. Jom dapatkan set penyusuan optimum ini supaya bayi anda hanya dapat yang terbaik dari anda.



Wassalam

- Hubungi -

Umi Kalsom Awang Hat
Pengedar Shaklee Sah Anda

SMS/Call/Whatsapp:
017-4997159

Email:
umie5zal@gmail.com

Shaklee ID:
1096881

No comments:

Post a Comment