9 Petua Banyakkan Susu Ibu Secara 100% Semulajadi Supaya Stok Sentiasa Cukup


Assalamualaikum semua......

Apa khabar semua? Ibu-ibu yang sedang dalam proses menyusukan anak apa khabar? Semoga rakan-rakan seangkatan sentiasa bahagia dan tenang kerana susu lebih banyak dihasilkan jika mood si ibu sentiasa bahagia, berbunga-bunga dan penuh kesyukuran. SubhanaAllah......
Mungkin ada yang pernah baca tips banyakkan susu ibu secara 100% semulajadi sebelum ini. Takpe jom kita ulangkaji. Mungkin ada yang dah terlupa :).

Susu ibu yang banyak sentiasa menjadi keinginan atau dambaan setiap ibu yang ada bayi. Betul tak? So hari kita sama-sama berkongsi cara banyakkan susu ibu dan dijamin 100% semulajadi.

  1. Daun bunga melur dan daun pucuk manis
    Gilingkan daun bunga melur atau pucuk manis hingga halus dan tampal di keliling payudara di pagi hari. Jangan lupa cucikan bersih sebelum susukan bayi.
  2. Kacang tanah
    Mengandungi protein, zat besi, vitamin E, kalcium, vitamin B dan fosforus yang tinggi. Baik untuk penghasilan susu ibu. Digalakkan mengambil kacang tanah bersama-sama susu kambing.
  3. Longan kering
    Ambil segenggam longan kering, basuh dan rebus bersama 3 cawan air hingga kembang. Jadikan minuman harian.
  4. Daun Sirih
    Ratakan minyak kelapa ke atas daun sirih, layurkan atas api kecil hingga layu. Dan, tunggu sejuk sedikit dan tuam di bahagian payudara.
  5. Halba dan jintan hitam
    Bersihkan dahulu, kemudian ambil 1 sudu halba atau jintan hitam, tuang air panas dan rendamkan seketika. Kemudian, tapis dan minum airnya.
  6. Susu
    Jadikan rutin, minum susu sebanyak 3 atau 4 hidangan dalam sehari.
  7. Lobak putih
    Kisarkan dan minum airnya. Atau, masak seprti sayur air atau sayur lemak dan makan dengan nasi panas.
  8. Nasi panas, halia muda dan air asam
    Makanlah nasi panas berlaukkan halia muda yang ditumbuk dan dicampurkan sedikit dengan air asam.
  9. Daun betik muda
    Pilih daun yang muda, kemudian basuh bersih dan rebus. Setelah sejuk, minum airnya 2 hingga 3 kali sehari.

Tak semua petua kat atas ni serasi dengan badan ibu, jadi kita perlu 'try and error'. Walaubagaimana pun, jika kita hanya mengambil atau mengamalkan cara traditional untuk banyakkan air susu ibu, tapi konsep 'supply dan demand' tak dipenuhi, maka air susu tak akan memancut-mancut keluar. 

Paling penting susukan bayi sekerap mungkin, 2 jam sekali (bagi yang sentiasa bersama dengan bayi). Jika sudah mula bekerja pamlah sekerapkan mungkin dan konsisten. Sekurang-kurangnya 3 jam sekali. Ingat, jika anda 'skip' sesi mengepam akan menyebabkan susu badan akan semakin berkurangan. Dan carilah ilmu sebanyak mungkin sebelum memulakan penyusuan ibu.


Jika sedang mencari set supplement untuk menambahkan susu

Klik di sini >>>>>  Set Penyusuan Lengkap
Juga di sini >>>>> Set Menyusu Budget

Untuk Maklumat berkaitan penyusuan


Juga di sini >>>>> Tip Untuk Menambah Susu Badan

Sekiranya ingin mencuba sebarang produk atau vitamin Shaklee bolehlah hubungi saya untuk order ya. Konsultasi adalah percuma dan perkhidmatan saya dijamin terbaik, sebelum, semasa dan selepas pembelian.


 Umi Kalsom Awang Hat (Umie)
Whatsapp >>>> 017 499 7159
COD – Puchong, Saujana Puchong, Saujana Putra
Pos Laju – Seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment