FAKTOR PENYEBAB SUSU SEMAKIN KURANG SEHINGGA TAK CUKUP UNTUK BUAT ANAK KENYANG





Malam nie tergerak hati nak share tentang faktor penyebab susu semakin kurang sehingga tak cukup untuk buat anak kenyang. Maklumlah saya pun masih lagi menyusukan anak yang baru berumur 1 tahun 5 bulan.

Saya sendiri sentiasa menambahkan ilmu di dada tentang penyusuan ibu. Banyak faktor penyebab susu badan semakin kurang sehingga tak cukup untuk buat anak kenyang. Jom terjah satu persatu.

8 faktor penyebab susu semakin berkurang iaitu:

     
 1. Stress
     Stress adalah salah satu faktor utama kurangnya penghasilan susu. Hal ini kerana, hormon si ibu yang tidak stabil menyebabkan proses pengeluaran susu dari kilang susu terganggu seterusnya kurangnya susu terhasil. Jadi sentiasa lah bertenang, iaitu bersyukur dengan segala nikmat dan bersabar dengan segala ujian mendatang. Susu ibu pasti mencukupi untuk bayi anda. Jangan stress2 apabila susu semakin berkurang dan teruskanlah berusaha. Anda mampu melakukannya.

2. Diet Tidak Seimbang
Ibu yang sedang diet mestilah mengamalkan diet yang seimbang supaya penyusuan ibu dapat dilakuan secara berterusan sehingga bayi berusia 2 tahun. Diet yang seimbang mampu memberikan nutrisi yang secukupnya kepada si ibu. Perbanyakkan makan sayuran, bijirin dan buah-buahan disamping hasil tenusu :).

3. Tidak Minum Air Secukupnya
Susu ibu itu sendiri terdiri daripada cecair. Maka, ibu mestilah minum air secukupnya (minimum 3 liter sehari) agar badan ibu mempunyai hidrat dan tidak menganggu penghasilan susu ibu. Tubuh badan ibu memerlukan bekalan air yang banyak bagi memenuhi keperluan penyusuan si bayi terutamanya bayi lelaki.

4. Masalah Kesihatan
Ibu yang menyusukan bayi hendaklah menjaga kesihatan supaya sentiasa berada dalam keadaan sihat untuk memberikan susu yang berkhasiat kepada si bayi. Masalah kesihatan sudah pasti mengganggu fungsi badan seterusnya menyebabkan masalah lain iaitu kurangnya susu terhasil. Badan yang sentiasa letih dan lesu sedikit sebanyak memberikan kesan kepada penghasilan susu ibu. Jadi, rehatlah secukupnya bersama insan tersayang terutamanya di hujung minggu.

5. Pengambilan Ubat-Ubatan
Ibu yang menyusukan bayi perlu mengetahui kesan ubat-ubatan yang diambil terhadap penyusuan. Sesetengah ubat memberi kesan terhadap penghasilan susu. Bagi mengelakkan susu berkurangan, ibu hendaklah menitikberatkan tentang pengambilan ubat-ubatan. Sebagai contoh, jika ibu mengambil pil perancang untuk mengelakkan kehamilan ia akan menjejaskan bekalan susu ibu. Ini kerana, sesetengah pil perancang mengandungi estrogen, yang menurunkan penghasilan susu ibu. Jika perlu minta khidmat nasihat daripada doktor tentang ubat-ubatan tersebut.

6. Kehamilan
Kehamilan boleh menyebabkan susu berkurangan kerana hormon estrogen dan progesteron meningkat seterusnya akan menyebabkan prolaktin berkurangan. Ini seterusnya mengurangkan penghasilan susu. Menjarakkan kehamilan merupakan pilihan terbaik jika anda mahu menyusukan bayi sehingga 2 tahun.

7. Tidak Memahami Konsep “Demand & Supply”
Kebanyakan masalah penyusuan adalah disebabkan ibu tidak memahami konsep “Demand & Supply”. Sebagai contohnya, apabila ibu outstation, kadangkala ibu tidak membawa bayi bersama. Jadi ibu tidak dapat menyusukan bayi. Oleh itu, ibu harus mengetahui bahawa ia perlu mengepam 2-3 jam sekali setiap hari untuk maintain production. Apabila semakin sibuk melakukan kerja, semakin kurangnya mengepam, susu ibu turut berkurangan. Dengan melakukan pam susu ibu yang kerap, susu ibu akan terhasil dengan kuantiti yang banyak. Inilah yang dinamakan konsep “Demand & Supply”.

                                   
Apapun sebagai ibu kita juga perlu sentiasa sihat dan cukup nutrisi dalam badan bagi mengelakkan kita dari cepat penat, lenguh-lenguh badan dan sebagainya.  Sekiranya ibu-ibu dan bakal ibu berminat untuk mencuba set penyusuan 3M boleh lah lawati link ini untuk penerangan lebih lanjut >>>>>  Set Penyusuan 3M                                                                           .


Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat bakal-bakal ibu dan ibu-ibu yang sedang menyusukan bayi macam saya. Ingat tau jangan sesekali putus asa dan mudah mengalah kerana cabaran pasti dating cuba menggugat keyakinan kita. Meh saya belanja picture ni. Lihat lah walaupun ibunya kurus kering tapi dia tetap cuba bagi direct breast feeding pada anaknya uhuhuhu... (sangat menginsafkan saya supaya sentiasa bersyukur). Buat ibu-ibu yang selalu merungut susu tak cukup, perah dapat sikit ja, penat bangun malam  tengok la gambar nie yer. Bersyukur lah bahawa kita jauh-jauh lebih beruntung berbanding ibu-ibu lain di seluruh dunia.

Umi Kalsom Awang Hat
Shaklee Independent Distributor (ID 1096881)
Call/whatsapp/sms : 017 499 7159
Email : umie5zal@gmail.com
FB Page : Kekal Sihat Selalu


No comments:

Post a Comment