TIPS MENGEMAS ALMARI BAJU SUPAYA SUAMI MUDAH AMBIL BAJU SENDIRI




Assalamualaikum dan selamat petang semua....

Masak menu apa untuk berbuka petang nanti? Saya dah set nak masak ayam masak merah, sayur kobis, telur goreng campur cheese, sardin roll dan jus tembikai....Mak ai selera besar sikit hari ni hihihihi...

Disebabkan masih ada sengkang masa sementara nak bersilat kat dapur saya nak kongsi dengan kawan-kawan semua sedikit tips mengemas almari baju supaya suami mudah ambil baju sendiri. Ha... nak tahu kenapa saya cakap supaya suami mudah ambil sendiri? Sebabnya kebanyakan suami ayat dia gini... Yunk baju abang yang kaler biru tu letak mana ye? Sayang seluar jeans abang yang terkoyak kat lutut tu kat mana sayang letak? Hahahaha...betul tak?

Takdelah istimewa sangat tips saya ni..Tapi saya rasa ada ramai lagi yang menghadapi masalah yang seperti saya cakap tadi. So diharapkan lepas ni isteri-isteri,kakak-kakak praktis tips ini dapatlah tarik nafas lega sebab anak-anak dan suami dah pandai ambil pakaian sendiri. Cumanya awal-awal ni kena perhatikan lah waktu diorang ambil supaya tak berselerak. Praktis make perfect kan?


Nak tahu pencuci pinggan yang bebas bahan kimia dan menjimatkan? Klik di  sini 


Tips Mengemas Almari Baju Supaya Suami Mudah Ambil Baju Sendiri


1. Keluarkan semua baju-baju - jangan tinggalkan langsung baju dalam almari okay

2. Asingkan antara T-Shirt berkolar,T-Shirt tidak berkolar,baju kurung,baju melayu,jubah,kain batik,kain pelekat,seluar jeans,seluar cotton,seluar pendek dan pakaian-pakaian dalam.

3. Bersihkan dan buang habuk-habuk dalam almari. 

4.Alaskan dengan suratkhabar sebagai pelapik dalam almari untuk tujuan bau-bau yang tak menyenangkan akan diserap

5. Untuk baju kurung,baju melayu,kemeja dan T-Shirt berkolar gantungkan dengan hangar yang sama saiz ketebalan - Kalau boleh cari hangar warna hitam macam kat butik-butik jual pakaian. Bagi baju kurung dan baju melayu pastikan kain dan seluar dilipat dua dan digantung tanpa dilipat di 
sebelah luar hangar.

6. Untuk baju jubah, T-Shirt tak berkolar, kain-kain batik,kain-kain pelekat,seluar jeans,slack dan seluar pendek dilipat dengan rapi. Takyah hangar okay. Rugi ruang.

7. Susun baju-baju yang di gantung ikut labuh baju dengan rapi.

8.Susun baju-baju serta seluar yang dilipat ikut size yang besar di bahagian bawah dengan teratur seperti susunan buku. Nanti senang nak ambil jika ikut cara ni. 

9. Bagi pakaian dalam pula lipat dan susun dalam drawer.

10. Untuk tudung pula boleh lipat di dalam drawer atau digantung dengan hangar tudung yang sesuai

11. Akhir sekali letakkan sabun wangi jenis buku di dalam setiap ruang pakaian untuk mewangikan almari baju anda,


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Jom sama-sama kita pupuk budaya 5S di rumah kita :). Di kesempatan ini saya mengucapkan selamat hari raya untuk semua muslimin dan selamat bercuti untuk yang bukan beragama Islam.

Wassalam......


P/S : Banyak lagi tip-tip menarik yang saya akan kongsikan dengan semua. Tunggu !!!!!!!


Kredit : Kak Artie Hayati

No comments:

Post a Comment